طراحی نمای مدرن - نمای مدرن ساختمان ،آپارتمان و مجتمع مسکونی

اسفند ۲۲, ۱۳۹۸by استودیو قاف0

طراحی نمای مدرن ساختمان امروزه طرفداران خاص خود را دارد. طراحی نمای مدرن برای ساختمان ها ، آپارتمان ها و نمای مدرن مجتمع های مسکونی امروزه طرفداران زیادی دارد. در بحث طراحی نما  امروزه فرم های متقارن و احجام خشک جای خود را به طرح هایی جسورانه تر و مینیمال تر داده اند. طرح هایی بر اساس هندسه مدرن و با استفاده از متریال های روز دنیاس و متفاوت از بافت های قدیمی  شهر ها.نمای ساختمان را می توان عنصری موثر بر کل مجموعه شهر و خیابان ها دانست. خلاقیت در این بخش می تواند افراد رهگذر را به تفکر درباره فضا و طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان وا دارد و یا فرهنگ جدیدی را گسترش دهد. فرهنگی متفاوت که عامل استفاده از مصالح بومی ایرانی و یا ایجاد نمای سبز و ترویج زیبا سازی فضا های شهری خواهد شد.

هویت در نما در دوره های مختلف تعریف های متفاوتی داشته است. نماهای مدرن امروزی هویت یک ساختمان را به گونه ای دیگر نمایان میکنند. مدرنیزه شدن معماری ،مبحث جدیدی در طراحی نمای ساختمان را باز میکند.

طراحی نمای مدرن آپارتمانخصوصیات طراحی نمای مدرن 

تفاوت طراحی نمای مدرن ساختمان با طراحی نمای کلاسیک شامل آیتم های متعددی است. سبک طراحی مدرن از اصول و قوانین معماری روز پیروی میکند.این قوانین شامل حذف تزیین ها و سادگی المان های به کار رفته در نمای ساختمان است و معمولا بیشتر از یک نوع متریال در آن بکار نمیرود.

در برخی پروژه ها شاهد شکستگی های متعدد در سطح نما هستیم که مغایر با ضوابط شهرداری در زمینه کاهش تنوع متریال وشلوغی بیش از اندازه نمای ساختمان است. توجه نکردن به ضوابط و قواعد طراحی نمای مدرن ساختمان ،یکی از موانع بر سر راه تاییدیه نما توسط شهرداری می باشد. یک شرکت معماری با تجربه می تواند به شما در تهیه نمای قابل تایید و کاهش هزینه ها کمک فراوانی کند

در طراحی نمای مدرن ساختمان امروزی، سادگی در پشت یک پیچیدگی مهندسی شده پنهان شده است. بنابراین طراحان زبده این عرصه باید به مباحث اجرایی کاملا مسلط باشند تا این پیچیدگی را قابل اجرا کنند.

استفاده از نور محیطی متریال های ترکیبی، یکی دیگر از تفاوت های طراحی نمای مدرن با نما رومی یا کلاسیک است،که کاربرد فراوانی هم در نما و هم در طراحی داخلی ساختمان دارد.

نمای مدرن قهوه ای چوبیانواع نمای مدرن ساختمان

طراحی نمای مدرن ساختمان بر اساس نوع طراحی و متریال مورد استفاده به انواع مختلفی تقسیم بندی می شود:

  •  نمای پست مدرن
  • نمای مدرن هندسی
  • طراحی نمای  مدولار

که هریک ازین طراحی ها بنا به طرح معمار و سلیقه کارفرما میتواند در طراحی نمای ساختمان مورد استفاده قرار گیرد. امروزه یکی از سبک های مورد استقبال در طراحی نمای مدرن طراحی فضاهای با چندین کاربری می باشد. به گونه ای که کاربرد یک فضا در زمان های مختلف و بر اساس خواست کارفرما و ساکنین تغییر میکند.

هزینه طراحی نمای مدرن ساختمانویژگی های نمای ساختمان مدرن

  • سادگی و معقول بودن
  • عدم استفاده از جزئیات پیچیده
  • استفاده از خطوط عمودی و افقی و احجام ساده
  • استفاده از پنجره های بزرگ و غیر قرینه
  • استفاده از مصالح و تکنولوژی های نوین صنعت ساختمان
  • ایجاد عمق و فضا سازی در نما

نمای مدرن ساختمان تبریز

 ایده هایی برای طراحی نمای مدرن

  • نمای ساختمان مدرن می تواند با یک حجم ساده و یا ترکیب دو یا چند حجم تعریف شود. در رابطه با ساختمان هایی که دارای شکست و یا اختلاف در چند سطح هستند، اختلاف رنگ و جنس در احجام می تواند کنتراست مناسبی به وجود آورد. در معماری مدرن، عموم نماها به سمت سادگی پیش رفته است. برای جلوگیری از سادگی بیش از اندازه طراحی نمای مدرن می توان از چند متریال به طور همزمان در طراحی نمای مدرن استفاده کرد.اما حفظ یکپارچگی احجام و کنترل میزان جزئیات از ضروریات طراحی نمای بیرونی ساختمان به سبک مدرن است.
  • نکاتی برای زیباتر شدن طرح نمای مدرن ساختمان

  • میتوان برای ایجاد قاب های متفاوت روی نما از صفحات پیوسته استفاده کرد.
  • فضای سبز، پشت پنجره ها و یا تراس علاوه بر ایجاد یک فضای مطبوع برای ساکنین به تصفیه هوای شهری نیز کمک میکند.
  • تا حد امکان پنجره ها بزرگ در نظر گرفته میشود. پنجره های بزرگ و کشیده از ویژگی های معماری مدرن به شمار می آیند.در عوض، الزامی جهت هم اندازه یا هم شکل بودن پنجره ها وجود ندارد ،بنابراین لزومی نخواهد داشت که همه پنجره ها در یک راستا قرار گیرند.
  • در سبک طراحی نمای مدرن ،شیشه و صفحه دو عنصر اقتباس شده از معماری میس وندروهه (معمار پیشروی معاصر) حرف اول را میزنند. با لحاظ کردن این دو عنصر میتوان نمای مدرن متمایزی طراحی کرد.
  • استفاده از شکاف های حساب شده در نما، می تواند ظاهر ساده یک ساختمان را به یک طرح متفاوت تبدیل کند. اما نکته مهم این است که شکاف در کدام قسمت نما ایجاد شود تا بیشترین تاثیر را داشته باشد.
  • استفاده از اشکال هندسی متفاوت از مربع و مستطیل و خارج کردن خطوط از حالت عمود بر یکدیگر میتواند فرمی جدید و طرحی زیبا بیافریند، و نمای متمایزی نسبت به ساختمان های اطراف به نمایش بگذارد.
  • احجام به کار رفته در طراحی نما، می توانند با کمی چرخش به سمت داخل یا بیرون، فرم خاص تری به نما ببخشند.
  • بازی با بالکن ها در نما میتواند یک حجم را از سادگی خارج کرده و به نما پویایی بخشد که از افزودن یک باکس به نما از طریق بالکن های بیرون زده بوجود میآید.
  • انتخاب درست متریال و ترکیب مناسب آنها باهم از نکته های مهم در طراحی مدرن محسوب میشود.متریال های مورد استفاده در طرح های مدرن، عموما بتن، سنگ، چوب، ورق فلزی و شیشه هستند. بهترین متریال ها و زیباترین رنگ ها لزوما نمای خوبی ایجاد نمیکنند، مگر با دقت در نحوه ترکیب و طراحی آن ها.
  • نورپردازی یک نمای مدرن و جلوه ای که در شب به نما میبخشید ،تاثیر این سبک را بر بیننده دوچندان میکند. اما رعایت اصول و میزان، تم و جهت تابش نور بر روی تصویری که ساختمان در شب به خود می گیرد، تاثیر بسیار دارد.
  • همه طبقات ساختمان باید به صورت واحد و در قالب یک فرم در نظر گرفته شود و پلان در قسمت های مختلف تغییر نکند. حفظ یکپارچگی از مهم ترین اصول طراحی نماهای مدرن به شمار می رود.

هزینه طراحی نمای مدرن ساختمانهزینه طراحی نمای مدرن ساختمان

هزینه اجرا در نماهای مدرن ساختمان بسیار متغیر است. بسته به نوع متریال کاربردی میتوان این نما ها را با کمترین هزینه اجرا کرد. اما در صورت استفاده از متریال هایی مانند چوب ترمووود ، هزینه اجرا کمی بالاتر می رود. اما این سبک طرفداران خاص خود را دارد که با هر هزینه ای انتخاب اول و آخرشان خواهد بود. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره هزینه ها اعم از طرح معماری و اجرا به طور رایگان با مشاورین دفتر معماری استودیو قاف تماس بگیرید.

طراحی نمای مدرن اپارتمان

 

حرف آخر

در صورت اقدام جهت طراحی نمای مدرن ساختمان ، نمونه های معاصر را بررسی کنید و نقاط قوت و ضعف هر یک را شناسایی کنید تا در نهایت به یک طرح ایده آل برسید. طراحان دفترمعماری استودیو قاف برای بازسازی ساختمان و طراحی و اجرا در این زمینه آماده مشاوره و همکاری با شما هستند.

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد الزامی مشخص شده است.