بازسازی ساختمان، نظارت و اجرای ساخت - استودیو قاف

بازسازی ساختمان مسکونی و تجاری یکی از پرکاربردترین زمینه های ساخت و ساز می باشد.  ساختمانسازی علاوه بر نظارت بر ساخت و اجرای ساختمان های جدید شامل بازسازی ساختمان های قدیمی شامل بافت فرسوده ونوسازی ساختمان های قدیمی و مدرن سازی آنها نیز میباشد. با گذشت زمان، ساختمان ها فرسوده میشوند و برای استفاده بهتر از آنها نیاز به تعمیرات و بازسازی پیدا میکنند. بازسازی ساختمان با افزایش فضاهای کاربردی،کیفیت زندگی ساکنین را بالا می‌برد همچنین نقاط منفی نقشه ساختمان یا پرتی ها را نیز جبران می‌کند. بازسازی ساختمان بهترین گزینه‌ برای ایجاد تغییر در محل زندگی است. ضمنا بازسازی و تغییر طراحی دکوراسیون خانه های کلنگی و قدیمی، مطمئنا ارزش ملک را بالا خواهد برد. مراحل و هزینه بازسازی یک ساختمان  به عوامل مختلفی از جمله قدیمی و یا نوساز بودن ساختمان بستگی دارد. همچنین بازسازی شامل مراحل مختلفی میباشد، که شامل بخش های ظاهری و قابل رویت و بخش های زیرکار و باطنی میشود. برای استعلام زمان و هزینه بازسازی و نوسازی ساختمان می توانید از خدمات مشاورین شرکت معماری استودیو قاف استفاده نمایید.

نوسازی خانه

هدف از بازسازی ساختمان

قبل از شروع عملیات بازسازی باید حتما به اهداف بازسازی به صورت دقیق فکر شود تا پس از انجام کار و صرف هزینه رضایتمندی وجود داشته باشد. گاهی هدف از بازسازی بنا بر طرف کردن عیب ساختمان است (به طور مثال سینک به خوبی جانمایی نشده و یا فضای کافی در آشپزخانه وجود ندارد). اما گاهی ساختمان ایرادی ندارد و تنها برای ایجاد فضایی متفاوت و دلنشینتر یا مدرن کردن ساختمان یا آپارتمان دست به نوسازی زده میشود. گاهی به دلیل صرف هزینه کمتر به خرید کالاهای ارزان رو آورده میشود. که ممکن است نه تنها جلوه ای به بنا ندهد بلکه  نقطه های قوت بنا را نیز تضعیف کند. باید در نظر داشت که چیدمان بعد از تغییرات رنگ و یا نورپردازی همچنان با فضا هماهنگی دارند؟ و یا بالعکس در صورت تغییر مبلمان و وسایل تزئینی، رنگ قبلی و نورپردازی ها مناسب وسایل جدید هستند؟

اینها همه از مواردی است که باید قبل از شروع کار نوسازی ساختمان حتما لحاظ شوند. دفتر معماری ما آماده ارایه صفر تا صد خدمات بازسازی و اجرای ساختمان می باشد.

بازسازی خانه

روشهای بازسازی ساختمان:

بازسازی و اجرای سازه ای و ساختاری

قدیمی و فرسوده بودن بنا از عواملی است که منجر به بازسازی سازه ای میشود. در بسیاری از مواقع بازسازی در این گونه ساختمان ها برای حفاظت از بنا و جلوگیری از، از دست دادن بنا انجام میشود.این مرحله شامل بررسی سقف و ستون های ساختمان میشود، قبل ازگچ کاری و شروع تزئینات لازم است که ستون های فلزی مقاوم سازی شوند، ترک های ریز و درشت سقف بررسی و عیب یابی شوند و بعد از آن مراحل زیبایی ظاهری آنها انجام پذیرد. همچنین پلان نامناسب و ناکافی بودن فضا برای استفاده از علل بازسازی میباشد و چون در این حالت احتمال جابه جایی دیوارها وجود دارد، باید ساختمان از لحاظ سازه ای حتما بررسی و در صورت لزوم مقاوم سازی شود. بازسازی و نوسازی تاثیر شگرفی بر قیمت تمام شده ساختمان میگذارد و گاهی میتوان با تغییراتی جزئی ملکی با ارزش را دوباره احیا کرد.

بازسازی سازه ای شامل موارد زیر است:

  • مقاوم سازی سازه
  • بازسازی زیر زمین و انباری ها
  • طراحی مجدد پلان ساختمان و بررسی فضاها
  • بازسازی تجهیزات و اتصالات
  • بازسازی تاسیسات شامل:لوله کشی آب و گاز و برق
باسازی خانه قدیمی
قبل و بعد از نوسازی

نوسازی تزیینی ساختمان

نوسازی تزئینی به دلیل زمان و هزینه کمتری که در بر دارد و در نهایت چشمگیرتر است و تغییرات قابل مشاهده هستند، طرفداران بیشتری دارد. در این روش با طراحی دکوراسیون داخلی با تعویض کوچکترین موارد میتوان تغییرات اساسی برای ایجاد فضایی دلنشین ایجاد کرد.

بازسازی تزئینی شامل موارد زیر است :

  • کفپوش
  • دیوارپوش
  • نقاشی و تعمیرات جزیی
  • تغییرات سرویس بهداشتی
  • سقف
  • نور پردازی
  • طراحی آشپزخانه و کابینت

 

مراحل کلی بازسازی و نوسازی

  • مشاوره: خواسته های کارفرما توسط مشاور لحاظ و پیش بینی های لازم صورت میگیرد، سپس طراحی بر اساس نیاز ها انجام میشود. مراحل مختلف کار برنامه ریزی شده و هزینه ها برآورد میشود.
  • تخریب: پس از توافقات لازم با نیروهای متخصص، قسمت های تعیین شده از ساختمان توسط گروه بازسازی تخریب می شود.
  • ساخت: ساخت قسمت های جدید بر اساس طرح انجام میشود.
  • پاکسازی: نخاله های ساختمانی موجود در ساختمان که در مراحل بازسازی ایجاد شده است جمع آوری شده و محیط توسط گروه ساخت پاکسازی میشود و در نهایت تحویل مالک داده می شود.

باز سازی ساختمان 

بازسازی نمای بیرونی ساختمان

طول عمر نمای یک ساختمان به عوامل زیادی بستگی دارد . شرایط آب و هوایی، کیفیت مصالح به کار رفته و نحوه اجرای نما از عوامل تاثیر گذار است. نما نیز در گذر زمان دچار فرسودگی و تغییرات ظاهری میشود. بنابراین  برای حفظ استحکام و جلوگیری از سقوط مصالح و همچنین ایجاد تنوع و زیبایی اقدام به بازسازی و نوسازی نما میشود.

مراحل بازسازی نمای ساختمان:

  • طراحی: نمای یک ساختمان تنها متعلق به ساکنین نیست، بلکه جزوی از منظر شهریست. بنابراین در طراحی نمای ظاهری ساختمان  باید دقت کافی اعمال شود.در بازسازی نما باید از طرحی استفاده شود که در عین نوآوری کمترین تخریب را به دنبال داشته باشد.همچنین اقتصادی و سازگار با بافت و اقلیم منطقه باشد.
  • انتخاب مصالح: پس از طراحی، انتخاب مصالح مهمترین عامل در بازسازی نما است. مصالح متناسب با طرح و بافت شهر که بر اساس میزان تغییراتی که در نما ایجاد میشود، متفاوت خواهد بود.
  • اجرا: در بازسازی نمای ساختمان به دلیل موجود بودن سازه و بخشی از نما باید دقت بیشتری به عمل بیاید تا از وارد آمدن خسارت به سازه ساختمان جلوگیری شود.

بازسازی، نظارت و اجرا

نوسازی ساختمان های قدیمی

نوسازی و مرمت بنای یک ساختمان قدیمی و فرسوده مانند بازسازی ویلا یا یک خانه  ویلایی قدیمی یک کار بسیار تخصصی است و نیاز به مهارت و تخصص معماری دارد. اولین نکته این است که هدف از بازسازی یک ساختمان قدیمی چیست؟ دستیابی به یک ساختمان مدرن با متریال های روز ؟ و یا تنها ایجاد تغییراتی جزئی ؟

می توان از سبک تلفیقی برای بازسازی بناهای قدیمی بهره جست، یعنی ترکیب سبک سنتی و مدرن. به دلیل وجود عناصر کلاسیک و سنتی در ساختمان قدیمی، توجه به رنگ و نورپردازی در این ساختمان ها برای حفظ هماهنگی و ایجاد یکپارچگی بسیار مهم است. حذف، تعویض و یا تعمیر پنجره هادر بناهای قدیمی نیز از مهمترین بخش های بازسازی است. همچنین تغییر در ساختار مبلمان و فرش و تجهیزات نیز از ضروریات بازسازی یک بنای قدیمی است.

بازسازی، نظارت و اجرا مرمت

بازسازی داخلی ساختمان

بازسازی داخلی ساختمان جنبه زیبایی داشته و شامل مواردی است که به بنای اصلی ساختمان مربوط نمی شود. کاربری های مختلف از جمله مسکونی، اداری، تجاری و مدارس و ادارات دولتی از بازسازی داخلی بهره میبرند. عواملی چون تغییرات فرهنگی و تفکرات افراد و همچنین سطح درآمد و بودجه مالکین باعث ایجاد انگیزه برای بازسازی داخلی ساختمان ها میشود.

 اصول بازسازی ساختمان

بازسازی یک ساختمان بین ۲ تا ۶ ماه به طول می انجامد اما قبل از آن باید یک برنامه ریزی درست از کلیه مراحل کار داشته باشید تا در حین کار به مشکل برنخورید.

  • برنامه ریزی: برنامه ای دقیق از مراحل مختلف کار بر اساس نقشه ها و طراحی باید نوشته شود و همه پایبند به رعایت برنامه باشند.داشتن یک برنامه منظم به پیشبرد بهتر و بهینه کار کمک می کند. آرشیوی از نقشه ها و نامه های اداری که در دسترس سایر نیروها باشد نیز از فاکتورهای دیگر این برنامه است.
  • برآورد هزینه ها: لیست دقیق از کارهای پیش رو بودجه موجود و برآورد هزینه های جاری با در نظر گرفتن نرخ تغییرات و افزایش هزینه ها در انجام فرآیند بازسازی بسیار مفید است.
  • انتخاب افراد مناسب : برای انجام کارهای تخصصی باید از نیروی متخصص استفاده شود. حجم و بزرگی پروژه در تعیین تعداد نیروی متخصص مورد نیاز بسیار تعیین کننده است. انتخاب یک سازنده مناسب از انتخاب طراح مهم تر است، اینکه در زمان توافق شده بتواند کار را تحویل داده، اصول ایمنی را رعایت نموده و بر سر هزینه ها و رعایت مقررات مشکلی نداشته باشند. داشتن قرارداد اصولی با کلیه افراد متخصص از ضروریات هر پروژه است.
  • حقوق و تعهدات: عقد قرارداد های اصولی در پروسه بازسازی برای محافظت از پروژه، مالک و کارکنان در برابر مشکلات احتمالی است. بنابراین از ابتدای پروژه باید تمامی اعضا، تعهدات خود را بر اساس قرارداد پیش ببرند و مبنای کار بندهای قرارداد امضا شده بین طرفین باشد.

مراحل و فرآیند بازسازی و نوسازی ساختمان

مراحل نوسازی ساختمان در بخش های اصلی آن مسئله ای بسیار مهم و حیاتی است چرا که تاثیر مستقیمی بر سلامت جسم و روح ساکنین ساختمان دارد. مراحل بازسازی بخش های اصلی ساختمان را می توان در طی مواردی به شرح زیر اولویت بندی کرد:

دیوارها

اولین مرحله در بازسازی ساختمان مرمت دیوارها است. باید دیوار های حایل را که بار اصلی ساختمان روی آنها است،تخریب نمیکند. تنها با لایه برداری و رسیدن به آجر زیرکار میتوان دیوار حایل را سبک کرد.

نوسازی سقف

سقف جزو قسمت های سازه ای بنا میباشد و باید در صورت نیاز مقاوم سازی شود. تیرها و پوتر ها باید بررسی شوند و در صورت نیاز تعمیر و یا تقویت شوند. همچنین نورپردازی های سقف نیز می تواند به به روز شدن و مدرن شدن فضا کمک عمده ای کند.

پنجره

پنجره های آسیب دیده باید تعویض شوند و در صورت امکان به پنجره دو جداره تبدیل شوند.همچنین در صورت کمبود نور کافی از پنجره هایی با ابعاد بزرگتر استفاده شود.

کفپوش

کف ساختمان نیز از عوامل مهم در زیبایی و استحکام بناست. در صورت ضرورت کف قدیمی برچیده میشود و تمهیدات لازم در کف در نظر گرفته میشود و کفپوش مناسب و جدید اجرا می شود.

دیوارپوش

از مراحل دیگر نوسازی ساختمان دیوارپوش هاست که بعد از اتمام مراحل تخریب و بازسازی و در انتهایی ترین مرحله انجام میگیرد. نقاشی و یا دیوارکوب چوبی و پارچه ای و همچنین کاغذ دیواری از گزینه های مناسب برای دیوارپوش ها هستند که بسته به نیاز فضا و کاربری مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین از ترکیب آنها نیز میتوان در سبک های مختلف بهره برد.

سرویس و حمام و آشپزخانه

سرویس بهداشتی و حمام  و همچنین آشپزخانه از کلیدی ترین بخش های هر بنا هستند و در مرحله بازسازی باید به درستی بررسی شوند تا چنانچه از نظر عایق کاری احتیاج به ترمیم دارند، انجام شود. تعویض کاشی های قدیمی و یا شکسته و همچنین تعویض شیرآلات و تجهیزات سرویس ها از مواردی است که باید در بازسازی لحاظ شود. همچنین در صورت لزوم چیدمان تجهیزات در سرویس و یا آشپزخانه تغییر کند که اینکار متحمل هزینه بیشتری است و باید بررسی دقیق شود که تا چه میزان نیاز آن احساس می شود.

تاسیسات برقی و مکانیکی

بخش مهم دیگر هر بازسازی بررسی دقیق تاسیسات آن بناست. چون بدون تاسیسات درست و اصولی عملا هیچ بنایی قابل استفاده نیست. بنابراین باید بررسی های لازم انجام شود که آیا تاسیسات قدیمی و لوله های ساختمانی همچنان کارایی لازم را دارند و یا نیاز به تعویض دارند. به طور مثال برق کشی مناسب است و تعداد و جای کلید و پریز ها مناسب است و یا لوله کشی آب در سرویس ها و آشپزخانه دچار فرسودگی نشده است . از همه مهمترین سیستم گرمایشی و سرمایشی جوابگو است و یا به خاطر فرسوده و قدیمی شدن نیاز به تغییرات اساسی دارد.

بازسازی

هزینه بازسازی ساختمان

مهم ترین دغدغه های مالکان ساختمان، هزینه و قیمت تمام شده بازسازی ساختمان می باشد. برای برآورد تقریبی هزینه بازسازی ساختمان بایستی:

لیستی از مصالح مورد نیاز و قیمت روز آنها تهیه شود.

اجرت معمار یا استادکار و سایر کارگران محاسبه شود:

  • روش روزمزد: در این روش دستمزد کارگران به صورت روزانه محاسبه می شود که این نرخ در هر شهر متفاوت است. روش روزمزد در مورد ساختمان هایی با متراژ پایین به کار می رود.
  • روش کنترات: در این روش قیمت کلی پروژه یک جا محاسبه می شود.سرعت آن به دلیل اینکه اجرت به صورت روزانه داده نمی شود و پیمانکار سعی در انجام و اتمام پروژه در زمان کوتاهتری را دارد، بالا است. روش کنترات در مورد ساختمان هایی با متراژ بالا به کار می رود.

عوامل موثر بر هزینه بازسازی ساختمان

بازسازی ساختمان ممکن است مربوط به فضاهای داخلی و خصوصی، مانند سرویس بهداشتی، حمام، آشپزخانه، شومینه و یا تراس باشد. همچنین بازسازی ممکن است مربوط به فضاهای عمومی، مانند لابی، پلکان، حیاط، نما، پارکینگ و یا آسانسور باشد. تمامی این موارد در قیمت افراد متخصص، پیمانکاران ، استادکاران و کارگران تاثیر گذار است. بنابراین هزینه بازسازی بر اساس دستمزد ها تغییر خواهد کرد.

بازسازی، نظارت و اجرا

با سپردن مراحل نوسازی ساختمان خود به تیم حرفه ای و مجرب استودیو قاف با خیالی آسوده در این راه قدم بردارید. گروه بازسازی استودیو قاف با مهندسین و مشاورین متخصص و خبره در زمینه بازسازی ساختمان، بازسازی پروژه شما را با بودجه مدنظر شما انجام داده و صفر تا صد بازسازی ساختمان را بر عهده می گیرند.

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد الزامی مشخص شده است.