طراحی نمای آجری مدرن ساختمان

فروردین ۱۸, ۱۳۹۹by استودیو قاف0

طراحی نمای آجری برای ساختمان ها و به خصوص ساختمان های مدرن طرفداران خاص خود را دارد.  آجر به عنوان یک متریال ساخت از دیرباز تاکنون در ساخت نمای ساختمان های مسکونی و تجاری مورد استفاده قرار میگرفته . هویت این متریال جلوه ای خاص با ساختمان های مدرن که مایل به تلفیق المان ها و ایجاد حسی خاص هستند می دهد. طراحی نمای آجری مدرن با استفاده از امواج که با هنر و همکاری معمار و متخصص آجر چینی حاصل می شود می تواند جلوه ای بدیع و منحصر به فرد به نمای بیرونی ساختمان دهد.

نمای آجری مدرن

نمای آجری مدرن

طراحی نمای آجری مدرن ساختمان در ایران هم مانند سایر نقاط جهان طرفداران زیادی دارد.  آجر با قدمت ترین متریال مورد استفاده در معماری و ساختمان در ایران بوده و از دیرباز در طرح ها و نماهای ایرانی و اسلیمی نقش عمده ای داشته است. درست است که کاربرد آجر در نمای مردن امروزی کمی دور از ذهن به نظر میرسد ، اما باید این نکته را نیز در نظر داشت که در طراحی مدرن و پست مدرن تلفیق هنر معماری سنتی و مدرن یکی از متداول ترین سبک های طراحی است. نما آجری مدرن با استفاده از انواع آجر قزاقی یا دست ساز طرفداران پر و پا قرص در بین معماران و سازندگان دارد. 

 ویژگی های متعدد آجر باعث شده است که امروزه در طراحی نمای خارجی و داخلی بسیاری از ساختمان های مسکونی و تجاری و طراحی ویلا و اقامتگاه های شخصی از آن استفاده شود. همچنین طراحی نما با آجر برای رستوران ها ، کافی شاپ و فروشگاه ها نیز هویت خاص و منحصر به فردی ایجاد می کند.  برخی از ویژگی های  طراحی نمای آجری به شرح زیر است: 

  • تولید آسان ومناسب بودن  قیمت طراحی نمای آجری
  • همخوانی با معماری ایرانی و معماری مدرن
  • مقاومت آن در برابر ضربه و آتش سوزی
  • حفظ اصالت در عین طراحی مدرن نما

برای طراحی نمای ساختمان های چند طبقه و ویلایی و آپارتمان ها می توان از آجر و یا ترکیب نمای آجر و سنگ استفاده کرد. اگرچه طراحی ساختمان با آجر نمایی یکدست و یکپارچه خلق میکند اما وقار و زیبایی خاص آن همیشه چشمگیر بوده است. نمای آجری مدرن در نزد قشر خاصی از سازندگان و افراد علاقمند به بافت آجر بسیار محبوب و پرطرفدار است. 

نمای آجری مدرن

جزییاتی درباره طراحی نمای آجری

انواع آجر نما:

آجرهایی که به منظور تزئین و طراحی نمای ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند به گونه ای تولید شده اند که نیاز به اندودکاری ندارند. آجر نما را می توان به صورت دستی یا ماشینی تولید کرد. بسته به نوع طراحی مورد نظر برای نمای یک ساختمان میتوان از انواع آجر نما در طراحی بهره جست. در اینجا به دو نوع از رایج ترین انواع آجر که امروزه در نماها استفاده میشود میپردازیم:

آجر نما نسوز

استفاده از آجر در نمای مدرن باید به گونه ای خلاقانه باشد تا علاوه بر حفظ اصالت ، به روز بودن را القا کند. چالش بزرگ در کاربرد آجر، یکی رنگ و شکل و دیگری کیفیت و عمر آجر است.

آجر نسوز که همان سرامیک است، از خاک های نسوز تهیه میشود.آجرهای نسوز با روش تولید جدید، علاوه بر اینکه متنوع در طرح و رنگ هستند، عمر مفید بالایی نیز دارند. بنابراین گزینه مناسبی برای طراحی های مدرن هستند. این آجرهای تنوع بسیار بالای دارند و دست طراحان را برای انتخاب باز میگذارند.

نمای آجری ساختمان تهران

آجر نما قزاقی

آجر قزاقی از قدیمی ترین آجرهای مورد استفاده در ایران میباشد و در بناهای کلاسیک ایرانی همچون طاق کسری و گنبد کاووس از آن بهره گرفته اند. این آجر در نماهای سنتی و کلاسیک ایرانی بسیار پر کاربرد است. امروزه با کمک خلاقیت معماران مدرن ، این آجر کاربرد متفاوت خود را در نماهای مدرن نیز به رخ کشیده است.

خصوصیات آجر نما قزاق
  • دارای رنگ های خاکی، زرد، اتشی، حنایی، پوست پیازی و قرمز اخرایی
  • دارای اندازه و شکل: بصورت توپر و مکعب مستطیل به اندازه ۵/۵*۲۰ و در ضخامت های ۱۰ و ۵/۵ و ۵/۳ سانتیمتر و بصورت مربعي شكل به رنگ اخرایی در اندازه ۲۰*۲۰ با ضخامت ۴/۵ سانتيمتر.
  • دارای سه سایز پلاک، نیمه و کامل
مزیت آجر نما قزاقی
  • نگهداری آسان
  • عایق گرمایشی و سرمایشی
  • کاهش قابل توجه هزینه ها

ساخت نما با آجر

آجر چارک

به ۱/۲ آجر قزاقی و ۱٫۴ آجر چهارگوش آجر چارک گفته می شود. این متریال در قسمت های دکوراتیو و تزیینی نما کاربرد دارد.

نانو آجر

آجرهای جدیدیست که به صورت آزمایشگاهی و توسط فناوری نانو تولید می شود. این آجر خصوصیات منحصر به فردی مانند مقاومت در برابر حرارت بالا ، آلودگی و فشار دارد. نانو آجر در نما ظاهر شیک و جذابی ایجاد می کند.

آجر به خوبی قابلیتی ترکیب با سنگ ، سیمان ، و سایر متریال ها را در نمای ساختمان ها دارد. همچنین تنوع آجرهای موجود در بازار باعث شده امکان ایجاد طرح های زیبا و چشم نواز با استفاده از آجر وجود داشته باشد. دفتر معماری استودیو قاف با تکیه بر تجربیات خود در استفاده ازاین  متریال و طراحی نمای آجری آماده ارائه مشاوره به شما کارفرمایان محترم در زمینه طراحی های پروژه های مسکونی ، اداری و تجاری میباشد.

در زیر تعدای عکس از نمونه کارهای نما اجرا شده با آجر در نقاط مختلف دنیا را مشاهده می کنید.

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد الزامی مشخص شده است.