طراحی نمای ساختمان به سبک مراکشی - استودیو قاف

تیر ۱۶, ۱۴۰۰by استودیو قاف0

امروزه طراحی نما به سبک مراکشی در طراحی نمای ساختمان های مسکونی در تهران و سایر شهرهای کشور علاقه مندان خاص خود را پیدا کرده است. زبان و هویت دو عامل بسیار تاثیر گذار بر طراحی نمای ساختمان به سبک مراکشی است. مراکش با داشتن معماری بسیار جذاب و ریشه دار در معماری اسلامی سبک قرون وسطی همواره زبانزد سایر اقوام غیر مراکشی بوده است. شما در مراکش همیشه نمی توانید تماشا کنید که کجا می روید. بعضی از ساختمان ها با سبک خاص طراحی نما و ظاهر خاص معماری خود از برخی بناهای تاریخی و توریستی به یادماندنی تر هستند.نمای ساختمان مراکشی

همانطور که در کشورهای در حال توسعه مسکن موقت و بتن ارزان وجود دارد، اما این تفاوت چشمگیر در معماری است که شما را به فکر می اندازد چه چیزی در پشت آن دیوار یا بالای گردنه بعدی کوه وجود دارد. در معماری مراکشی به خصوص معماری نمای ساختمان ها نشانه هایی وجود دارد که احتمال دارد فکر شما ربوده و شما را به فکر فرو ببرد. اما قبل از پرداخت به بحث طراحی نمای ساختمان به سبک مراکشی بهتر است بدانید که ساکنان اصلی مراکش بربر بودند، اما ورود اعراب با نام اسلام و معماری اسلامی، طی قرن ها، دو جمعیت را به هم آمیخته و دوباره مخلوط کرده است تا جایی که مرز بین عرب و بربر به طور مکرر مخدوش است. با این حال، از نظر فرهنگی، و معماری مكرراً مرزبندی واضحی بین معماری  اسلامی و معماری بربرها (در مراکش دیده می شود.

اما آنچه در حال حاضر شاهد آن هستیم، ارزشمند بودن و منحصر به فرد بودن معماری اسلامی در مراکش است. از قرن ۱۷ که حکمرانان مسلمان بر مراکش حکمرانی می کنند، به طور سنتی برتری را در دست دارند البته. این موقعیت توسط فرانسوی ها در دهه ۱۹۳۰، وقتی که آنها قوانینی را برای تبعیض علیه بربرها تصویب کردند، نهادینه شد. در بیشتر قرن بیستم حتی میزان نفوذ اسلام و معماری اسلامی در مراکش  بیشتر از گذشته شد و ما.شاهد حضور و چشم نوازی نمای های اسلامی در مراکش بودیم. امروزه نمای مراکشی در طراحی ویلا، طراحی ساختمان های مسکونی و معماری داخلی به استفاده می شود.

 طراحی نمای ساختمان به سبک مراکشی

در حال حاضر مراکش کشوری با جمعیت ۹۹٪ مسلمان است. جوامع مسیحی و یهودی قرنها در اینجا وجود داشته است، اگرچه در سال های اخیر تعداد آنها کاهش یافته است. اما بیشترین تاثیر بر طراحی نمای ساختمان به سبک مراکشی، توسط معماری اسلامی و بومی منطقه بوده است.

با مراجعه به مراکش همواره در نمای معماری آن آثاری از معماری اسلامی از جمله موارد زیر به چشم می آید:

  • مناره های سر به فلک کشیده
  • موزاییک های درخشان
  • خوشنویسی های پیچیده
  • معماری مراکشی

بسیاری از آنچه امروز بازدیدکنندگان مراکش را به هیجان می آورد از ایمان عمیق به اسلام و معماری اسلامی الهام گرفته شده است. با ظهور اسلام در مراکش نه تنها این عامل بر معماری و طراحی نمای ساختمان به سبک مراکشی تاثیر گذاشته بلکه بر، موسیقی، فیلم، ادبیات، صنایع دستی و سایر هنرهای آن نیز تاثیر داشته است.

چند عنصر مهم در طراحی نمای مراکشی:

  • سقف بلند
  • ورودی‌های طاق‌دار
  • پنجره‌های باریک مجاور یکدیگر
  • پله‌های بدون نرده
  • دیوارهای منحنی
  • استفاده از مواد رنگی بسیار جذاب روی دیوار
  • استفاده از انواع قوس های اسلامی دور پنجره ه و درب ورودی

طراحی نمای ساختمان  تحت تأثیر فرهنگ

در طراحی نمای ساختمان به سبک مراکشی ما با خطوط پیچ در پیچ و حرکات خاص روبرو هستیم، اما تمام آنها منطق خاصی را رعایت می کنند. از مهمترین ویژگی نما در این منطقه می توان به منبت کاری پیچیده، درهای قوسی و مصالح رنگارنگ مورد استفاده در نما ها اشاره کرد. تعجب آور نیست که طراحی نمای مراکشی در سراسر جهان بسیار محبوب شده است.

تصاویر موجود در این مقاله نمایانگر خیره کننده ترین و پر جنب و جوش ترین نمونه های مدرن داخلی مراکش است. همانطوری که گفته شد مراکش موقعیت منحصر به فردی دارد و بنابراین در طول زمان تحت تأثیر فرهنگ های زیادی قرار گرفته است که می تواند در معماری نمای این کشور منعکس شود. در مراکش مدرن، ما می توانیم بسیاری از طرح های مختلف معماری نما  را ببینیم، اما قوی ترین تأثیر در اسلام است که در آن دستورالعمل های ساختمان تحت تأثیر قرار گرفته، پیروی کرده و ساختمان ها را برای قرن ها در بسیاری از مناطق مراکش هدایت کرده است.

تاثیرگذارترین عوامل بر نمای مراکشی عبارت است است:

  • معماری مشخصه آفریقای شمالی و شبه جزیره ایبری
  • معماری بومی و قوم بربر
  • معماری اسلامی
  • و تا حدودی معماری مدرن اروپا

طراحی نمای ساختمان به سبک مراکشی از نفوذ اسلامی زیادی برخوردار هستند، این را می توان با الگوهای هندسی مفصل، زلیج های رنگارنگ مشاهده کرد ( یک موزاییک با کاشی و سرامیک)، خط اسلامی تزئینی آیات قرآن، دیوارهای سفید تیز، گنبدهای بزرگ و سقف های گچ بری بین طاق ها اشاره کرد.

علاوه بر این در طراحی نمای ساختمان به سبک مراکشی شما دیوارها و آبنماهای پوشیده از زلیج سبز و سفید و میرهاب زیبایی آراسته را می بینید که  نشان دهنده جهت مکه در گچ و سنگ مرمر نشانگر واقعی معماری مراکش است.ساخت نمای مراکشی ساختمان

ویژگی های مهم طراحی نمای مدرن مراکشی

معماری مدرن مراکش در حال تفسیر مجدد سنت های بومی است. مراکش یک کشور مستقل است که نمونه های متعددی از طرح اسلامی، و همچنین هنرهای زیبا و تزئیناتی را  در طراحی نمای خود دارد. معماری مراکش بر اساس تاریخ بنا شده است. بین استقبال از خانه های بی نظیر ، مساجد تزئین شده و کاخ های مورد، معماری مدرن این کشور به تفسیر مجدد بافت خود می پردازد.

در حالی که بسیاری از پروژه های فعلی در پادشاهی بازسازی ساختمان ها و بناهای تاریخی قبلی است، شرکت ها شروع به ایجاد مفاهیم جدید و پیشنهادات اساسی می کنند. اینها روح آزمایشی پادشاهی را به نمایش می گذارند. در میان طیف وسیعی از مناظر جذاب، از جمله دشت های حاصلخیز ، بیابان ها و کوه ها، معماری مدرن مراکش به شیوه های جدید و متنوعی در حال ظهور است.

با ورود مصالح مدرن به مراکش، شاهد تغییراتی در طراحی نمای ساختمان به سبک مراکشی هستیم، گاهی این تغییرات باعث بر هم زدن نظم معماری سنتی این کشور می شود و گاهی نیز با تفکر جالب و بهره گیری از مواد متناسب با معماری این منطقه شاهد ظهور فضاهای جذاب هستیم.

برای آگاهی از الگوهایی که معماران مراکشی برای طراحی نمای ساختمان از آنها استفاده می کنند، و نیز مصالحی که بیشتر در این منطقه رواج دارد، توصیه می کنیم با مشاورین دفتر معماری استودیو قاف تماس بگیرید

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد الزامی مشخص شده است.