طراحی ویلا باغ - نکات طراحی باغ ویلا

فروردین ۹, ۱۴۰۳by استودیو قاف0

طراحی ویلا باغ این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است. باغ ویلا یا ویلا باغ، همانطور که از اسم آن پیداست، ترکیبی از قرارگیری یک ویلای بزرگ در محوطه باغی و پر از دار و درخت است. وسعت باغ در این تعریف، اهمیت زیادی دارد و به مجموعه هر ویلا با باغ یا باغچه­ ای کوچک، باغ ویلا گفته نمی­شود. طرحی و اجرای ویلا باغ معمولاً در ویلاهای قدیمی یا نوساز در حومه­ شهرها و روستاها انجام می­شود. استفاده از اکسسوری­های دکوری، تجمل­گرایی در فضا و ایجاد محیطی سرسبز و لوکس از ویژگی­های بارز طراحی ویلا باغ است. در این مقاله، تلاش شده­ است به هرآنچه که لازم است درمورد طراحی باغ ویلا بدانید، پرداخته شود. پس لطفاً تا انتهای مقاله، با ما همراه باشید!

محوطه سازی ویلا

انواع باغ ویلا

همانطور که گفته شد، باغ ویلا از مجموعه یک ویلای بزرگ در داخل محوطه باغ ایجاد می­­شود و بسته به سبک طراحی ساختمان باغ ویلا که مدرن، کلاسیک یا تلفیقی است، سبک­های مختلفی از باغ ویلا وجود دارد. محوطه سازی ویلا و کارایی همه باغ ویلاها تا حد زیادی یکسان است، اما سبک طراحی و مصالح به کار رفته در انواع مختلف آن­ها متفاوت است.

اصول طراحی ویلا باغ

اصول کلی طراحی باغ ویلا، مشابه اصول ویلاهای دیگر است، با این تفاوت که در طراحی باغ ویلاها، قسمت عمده­ای از هزینه، صرف طراحی داخلی فضای باغ و جانمایی آبنما، استخر و فضاهای دیگر باغ می­شود. به طور کلی، طراحی باغ در باغ ویلاها باید از اصول زیر پیروی کند:

نقشه اولیه باغ ویلا

قبل از اقدام به طراحی باغ، باید محل قرارگیری تجهیزات مختلف، پوشش­های گیاهی باغ و امکانات رفاهی آن مشخص شود. هماهنگی اجزای مختلف و تقارن در چینش آن­ها موجب می­شود که باغ ویلا به شکلی اصولی و صحیح طراحی شود.

طراحی ویلا باغ مدرن

استفاده از پوشش گیاهی مناسب

از آنجا که درختان و گیاهان، یکی از المان­های اصلی در طراحی باغ ویلا هستند، باید از بذرهای مناسب، روش کاشت، کوددهی و همینطور آبیاری صحیح برای آن­ها استفاده کرد. صرفه­جویی زیاد در این بخش از طراحی باغ ویلا و استفاده از بذرهای ضعیف یا عدم توجه به سازگاری گونه­های مختلف گیاهی با یکدیگر، باعث می­شود محوطه باغ ویلا زیبایی چشم­گیری نداشته باشد.

انتخاب میز و صندلی در باغ ویلاها

میز و صندلی­ها در فضای باز، یکی از آیتم­های مهم و اصلی باغ ویلاها هستند. از آن­جا که این میز و صندلی­ها به مدت طولانی در معرض تابش آفتاب و بارش برف و باران قرار دارند، کیفیت و مقاومت آن­ها از اهمیت بالایی برخوردار است. این میز و صندلی­ها علاوه بر بر لوکس بودن و زیبایی، باید قابل شستشو هم باشد.

طراحی سقف شینگل

سقف شینگل یکی از پوشش­های سبک برای سقف­های شیبدار، گنبدی و منحنی است که از یک لابه نوار فایبرگلاس با قیر انباشته شده ساخته می­شود. از آن­جایی که سقف شینگل در برابر تغییرات شدید آب و هوایی مقاومت بالایی دارد، بهتر است در طراحی سقف ساختمان باغ ویلا استفاده شود.

نورپردازی در طراحی ویلا باغ

از آنجا که طراحی محوطه درطراحی  باغ ویلا از اهمیت ویژه­ ای برخوردار است، باید بر موضوع نورپردازی محوطه تمرکز کرد. به­­ گونه­ای که هیچ قسمتی از باغ نباید بدون نورپردازی رها شود، راه­ها،راهروها، باغچه­ ها و دیوارهای محوطه باغ ویلا همگی باید در شب دارای نور کافی باشند.

ویلای مدرن ملارد 6

آشپزخانه

آشپزخانه باغ ویلا محلی است که در آن غذای مهمانان پخته و آماده سرو می­شود. این محل نباید در معرض دید عمومی قرار بگیرد و طبخ غذا و سرو آن باید در محلی سرپوشیده و جداگانه انجام شود.

زمین بازی

در طراحی باغ ویلا، باید محلی به عنوان زمین بازی شناخته شود. در این محل، ممکن است میز بیلیارد یا پینگ پونگ قرار داده شود و قسمتی از آن نیز به محلی برای بازی کودکان اختصاص داده شود.

باربکیو

برخی از افراد، از پختن و کباب کردن بر روی آتش لذت می­برند. بنابراین، تقاضا برای نصب باربکیو در باغ ویلاها زیاد است. با استفاده از باربکیو در محوطه باغ ویلا، می­توان علاوه بر لذت بردن از محیط اطراف حین پختن غذا یا کباب کردن، فضای خانوادگی گرم و صمیمی را نیز ایجاد کردو

استخر

استفاده از استخر برای تفریح و شنا، یکی از تفریحات موردعلاقه افراد به خصوص در فصل­های گرم سال است. باغ ویلاها به علت کاربرد تفریحی که دارند، معمولاً دارای استخر هستند تا علاوه بر کاربرد عنصر آب در طراحی باغ ویلا، انتظارات ساکنان را نیز برآورده سازد.طراحی آلاچیق

آلاچیق

یکی از محل­ هایی است که در محوطه سازی باغ ویلا در سبک­های مدرن و کلاسیک به کار می­رود و دارای انواع مختلفی است: آلاچیق­ های شیشه­ ای، چوبی، حصیری، فایبرگلاس، پیش ساخته و …. طراحی آلاچیق­ در باغ ویلا به صورتی است که افراد می­توانند چندین ساعت در روز را در این فضاها سپری کرده و از بارش باران یا تابش آفتاب در امان باشند.

آتشدان

آتشدان در باغ ویلا، یکی از تجهیزاتی است که در فصول سرد سال کاربرد بیشتری دارد. افراد در این فصل­ ها، تمایل دارند زمانی را در فضای باز بگذرانند و در کنار یکدیگر جمع شوند. وجود آتشدان در باغ ویلا این امکان را به خوبی فراهم کرده است.

استفاده از تجهیزات رفاهی در محوطه باغ ویلا

در انتخاب امکانات رفاهی مانند آتشدان، زمین بازی، آلاچیق و … باید توجه داشت که از وسایل باکیفیت و با طراحی شیک استفاده شده و در نصب آن­ها، اصول ایمنی رعایت گردد.

احداث پارکینگ

از آنجایی که یکی از کاربردهای باغ ویلا، برگزاری مراسماتی مانند جشن تولد یا عروسی است، باید محلی در باغ ویلا به پارکینگ مهمانان اختصاص داده­ شده و برای آن محل، سایبان نیز در نظر گرفته شود.

اهمیت طراحی باغ ویلا 

طراحی باغ ویلاها به دلایل زیر دارای اهمیت زیادیست:

  • قابلیت خارج شدن از ویلاها و اقامت در محیط آزاد باغ
  • بالا رفتن ارزش ملک با اضافه کردن باغ به ویلا
  • افزایش اکسیژن ­رسانی به محیط از طریق گیاهان موجود در باغ ویلا
  • فضایی برای برگزاری مراسماتی مانند جشن عروسی، تولد و …

ویلا نمک آبرود

طراحی نمای ساختمان باغ ویلا

نمای ساختمان باغ ویلا از آیتم­ های مهمی است که هنگام خرید و فروش ویلا مورد توجه قرار می­گیرد. انتخاب نمای مناسب و اصولی ویلا باغ، باعث زیباتر و لوکس ­تر دیده شدن باغ ویلا می­شود. علاوه بر آن، در طراحی نما باید از مصالح مرغوب و با کیفیتی استفاده شود که در وضعیت­ های مختلف آب و هوایی و با گذر زمان آسیب نبیند. در ادامه، سبک­های مختلف طراحی نمای ساختمان باغ ویلا آورده­ شده­است که عبارت­ند از:

نمای مدرن ساختمان باغ ویلا

در سال­های اخیر، استفاده از نمای مدرن در طراحی باغ ویلا محبوبیت زیادی پیدا کرده­است. علت این محبوبیت، سادگی، شیک بودن، کم هزینه بودن و طولانی نبودن زمان اجرای آن است. در سبک نمای مدرن ساختمان باع ویلا، وجود خلاقیت بسیار مهم است و سلیقه فردی، استعداد و تجربه طراح بر زیبایی و خاص بودن نمای باغ ویلا تاثیر زیادی می­گذارد.

نمای کلاسیک ساختمان باغ ویلا

نمای کلاسیک برای ساختمان باغ ویلا یکی از نماهای محبوب از گذشته تا امروز است. شاخصه­ های نمای کلاسیک، استفاده از ستون­های کاملاً متقارن، مجسمه­ ها و درب و پنجره­ های چوبی در نمای ساختمان است. سبک کلاسیک ظاهر باغ ویلا را بسیار لوکس و تجملاتی نشان می­دهد، اما هزینه آن بسیار بیشتر از نمای سبک مدرن است زیرا از مصالح سنگین ­تر و گرانقیمت­ تری در این سبک استفاده می­شود.

نمای تلفیقی ساختمان باغ ویلا

اگر سادگی بیش از اندازه سبک نمای مدرن یا زرق و برق­های نمای کلاسیک را نمی­پسندید، بهتر است از نمای تلفیقی ساختمان باغ ویلا استفاده کنید. در این سبک، محدودیتی در انتخاب مصالح وجود ندارد و می ­توانید از مصالحی که مورد تاییدتان است، در طراحی نما استفاده کنید. در نمای تلفیقی نیز خلاقیت مسئله­ای بسیار مهم است و قسمت­های مختلف نما اگرچه تنها از یک سبک طراحی پیروی نمی­کنند، اما باید با هم در تناسب کامل باشند.

طراحی ویلا باغ

در طراحی باغ ویلا باید به چه نکاتی توجه داشت؟

علاوه بر مواردی که تا به حال گفته شد، در طراحی باغ ویلا توجه به نکات زیر نیز الزامی است:

  • سنجش وضعیت و تعیین تیپ خاک به منظور امکان سنجی ساخت ویلا و تعیین میزان حاصل­خیزی باغ
  • توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوای منطقه برای تعیین گیاهان مناسب
  • خرید بذر و نهال متناسب با وضعیت خاک و شرایط اقلیمی
  • حصار کشی در اطراف باغ جهت جلوگیری از ورود حیوانات یا افراد متفرقه
  • تدوین برنامه نگهداری از گیاهان برای پرورش آن­ها
  • نورپردازی زیبا در طراحی باغ ویلا
  • طراحی مسیر رفت و آمد، به گونه­ای که رفت و آمد در محوطه فضای سبز باغ ویلا صورت نگیرد
  • تعبیه سیستم آبیاری مناسب برای گیاهان و درختان

کف سازی و پیاده روی باغ ویلا

محیط راه رفتن و پیاده رو در طراحی  ویلا باغ یکی از المان­ هایی است که اگر به درستی طراحی و پرداخت شود، بر زیبایی و لوکس بودن فضای باغ تاثیر زیادی می­گذارد. در کف سازی باغ ویلا به اصول زیر توجه کنید:

  • استفاده از سنگ­های طبیعی به روش خلاقانه
  • استفاده از نورپردازی­های جذاب در کف به کمک چراغ­های LED
  • استفاده از کفپوش­های زیبا و با کیفیت
  • استفاده از گل­کاری در دو سمت پیاده­رو
  • استفاده از چمن در دو سمت پیاده­رو

ورودی باغ ویلا

با توجه به اینکه اولین تصویری که از باغ ویلای شما در ذهن افراد نقش می­ بندد، تصویر ورودی آن است، توجه به طراحی صحیح و اجرای باکیفیت ورودی باغ ویلا از اهمیت بالایی برخوردار است. در طراحی ورودی باغ ویلا، باید تلاش کرد از مصالح مرغوب استفاده کرد. چوب با وجود قیمت بالای آن، به علت بافت گرم و سنتی که دارد، یکی از محبوب­ترین آیتم ­ها برای ورودی باغ ویلاست.

نورپردازی ورودی باغ ویلا، یکی دیگر از آیتم ­های مهم در ایجاد زیبایی و انتقال حس آرامش و امنیت به افراد است. علاوه بر آن، نورپردازی صحیح ورودی، زیبایی محوطه و فضای سبز باغ را صدچندان می­کند. برای زیباتر کردن ورودی باغ ویلا، بهتر است از گل و گیاهان در ورودی باغ استفاده کرد. گیاهان رونده­ای مانند پیچک و لوبیای اسپانیایی در طراحی ورودی ویلا زیبایی آن را صدچندان می کند.

 

آیا ساخت باغ ویلا نیاز به اخذ مجوز دارد؟

یکی از سوالاتی که قبل از آغاز به ساخت باغ ویلا در ذهن سازندگان مطرح می­شود، این است که آیا ساخت باغ ویلا به اخذ مجوزهای خاصی نیاز دارد؟ پاسخ به این سوال، بله است. تغییر غیرمجاز کاربری زمین­های کشاورزی و باغات به ساختمان مسکونی، غیرقانونی بوده و پیگیرد قانونی را به همراه دارد. از این رو، قبل از اقدام به ساخت باغ ویلا، پیگیری دریافت مجوزهای لازم را شروع کنید.

یکی از شروط ساخت باغ ویلاها، اختصاص دادن سهم بالایی از زمین به کاشت درخت است. شرط دیگر این است که نمایندگان شهرداری منطقه، شورای شهر و کارشناسان مربوطه نقشه های ساخت باغ ویلا را تایید کرده و تا پایان مرحله، ناظران حق ورود و نظارت بر پروژه را دارا هستند. برای سفارش طراحی باغ ویلا می توانید با دفتر معماری استودیو قاف تماس حاصل فرمایید.

 

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد الزامی مشخص شده است.