طراحی ویلای کوچک - نکات اساسی طراحی باغ ویلای کوچک و مدرن

بهمن ۱۸, ۱۴۰۱by استودیو قاف0

برای یک پروژه طراحی ویلای کوچک یا به اصطلاح نقلی ، صدها ایده طراحی در ذهن معماران و صاحبان پروژه جاری می شود.  اما ممکن است اجرای همه این ایده های طراحی ویلا برای فضاهای کوچک و ویلاهای دارای زمین و زیربنای کم کاربردی نباشد. برای طراحی یک ویلای کوچک نکات و ترفندهای خاصی  وجود دارد. ممکن است شما برای به حداکثر رساندن فضا نیاز به تغییرات و وسایل خاصی داشته باشید. در حقیقیت می توان گفت طراحی ویلا کوچک و در ابعاد کم به مراتب سخت تر از طراحی کاخ ویلا و ویلاهای تریپلکس می باشد.

با قیمت های فعلی املاک، طراحی ویلا کوچک به  یک مد روز تبدیل شده است. طراحی ویلای کوچک مدرن و لاکچری امروزه هدف بسیاری از افرادیست که قصد ویلا دار شدن را دارند. همچنین طراحی باغ ویلای کوچک یا دوبلکس امروزه یکی از روشهای معمول برای سزرمایه گذاران و سازندگان حرفه ای ویلا می باشد.  بیایید نگاهی به برخی از ایده ‌های طراحی ویلای کوچک  که وسعت ملک شما را افزایش می دهد نگاهی بیندازیم.

ما در دفتر معماری استودیو قاف سعی کرده ایم در این مقاله یک محتوا جامع در زمینه طراحی ویلا کوچک برای شما عزیزان آماده کنیم. استودیو قاف دارای پروژه های ویلایی متعدد با طراحی ویلای کوچک و مدرن می باشد. پروژه هایی مانند طراحی ویلا در سرخاب کرج، طراحی ویلا رامجین و طراحی ویلای آران در تهراندشت چند نمونه از کارهای طراحی ویلا در ابعاد کوچک و طراحی نقشه و پلن های کوچک برای ویلا توسط استودیو قاف می باشد.  برای سفارش طرح ویلای کوچک و طراحی نقشه یک ولای کوچک فلت یا دوبلکس با ما در تماس باشید.طراحی ویلا کوچک

طراحی ویلا کوچک

در حالی که تعریف دقیقی برای طراحی ویلا کوچک وجود ندارد، اما می توانیم فرض کنیم که یک ویلا کوچک دارای مساحت داخلی بین ۷۰ تا ۲۰۰ متر مربع است.اگر یک ویلا  یا باغ ویلای کوچک به درستی طراحی شده باشد، می تواند تصور یک ویلا بسیار بزرگ را برای شما ایجاد کند. از سوی دیگر، یک ویلا بزرگ با طراحی ضعیف می تواند بسیار کوچک به نظر برسد.

نکات و ترفندهای مهم برای بزرگ تر جلوه دادن طراحی ویلا کوچک

۱- سقف های بلند

آیا تا به حال متوجه شده اید که اگر یک ویلا دارای سقف های بلندی باشد، بسیار بزرگ تر به نظر می رسد؟ شما می توانید از این ترفند برای طراحی ویلا کوچک خود استفاده کنید. اصولا معماران در نقشه، ارتفاع سقف را برای هر اتاق مشخص می کنند. برای بزرگتر به نظر رسیدن فضای داخلی، بهتر است سقف اتاق های اصلی ۸ فوت باشد.

۲- طراحی اتاق خواب

اگر در طراحی ویلا کوچک همه اتاق ‌ها در یک ردیف باشند، برای افراد خانه بخصوص در زمان استراحت محدودیت ایجاد می شود. تصور کنید در ساعت ۹ شب یکی از افراد خانه می خواهد استراحت کند ولی فرد دیگر می خواهد به موسیقی مورد علاقه اش گوش کند. در این شرایط نزدیکی اتاق ها برای هر دو نفر محدودیت ایجاد می کند. یکی از ترفندها برای طراحی اتاق خواب در ویلاهای کوچک ایجاد اتاق خواب های تقسیم شده است.

شما می توانید از طراح خود بخواهید که با قرار دادن اتاق خواب ها در دو طرف خانه این چالش را حل کند. به وسیله این ترفند شنیدن صداهای آزار دهنده برای افراد خانه کاهش می یابد و یک شرایط ایده آل برای داشتن حریم خصوصی فراهم می شود. گاهی ممکن است یک ویلا کوچک فضای کافی برای قرار دادن اتاق خواب ها در دو طرف خانه را نداشته باشد. در این زمان شما می‌ توانید از جداکننده‌ ها برای تقسم بندی فضای خود استفاده کنید. همچنین این امکان برای شما وجود دارد که از یک تقسیم کننده تزئینی برای ایجاد اتاق مطالعه، اتاق نشیمن یا حتی اتاق مهمان استفاده کنید.طراحی داخلی اتاق خواب ویلا

۳- استفاده کاربردی از فضای بیرونی

اغلب اوقات، صاحبان ویلا تصور می کنند که اضافه کردن ایوان یا پاسیو بعد از اتمام کار بسیار راحت است، اما اگر بتوانید این امکانات را در همان ابتدا به ویلا اضافه کنید، در واقع شما توانسته اید در هزینه های خود برای طراحی یک ویلا کوچک صرفه جویی کنید.اصولا معماران به شما کاربرد هر فضای بیرونی را در زمان طراحی توضیح می دهند. ایوان جلویی برای اکثر مردم از جذابیت خاصی برخوردار است، اما کاربرد حیاط خلوت پشتی بیشتر است. بنابراین، به دنبال پلان ویلاهای کوچکی باشید که دارای ایوان جلویی کوچک و فضای بیرونی وسیع تری در حیاط خلوت هستند.البته، این ایده کاملاً مطابق با ترجیحات شما است. برای مثال، اگر می ‌خواهید از آفتاب صبحگاهی در خانه های شرقی بیشتر استفاده کنید، طراحی ویلا کوچک با طراحی محوطه ویلا با ایوان جلویی بزرگ‌ برای شما بهترین انتخاب است.

طراحی ویلا کوچک فلت

۴- قرار دادن حمام و دستشویی در یک فضا

در طراحی ویلا کوچک هر یک متر مربع دارای ارزش بسیار زیادی است. به عنوان مثال، بهتر است در حمام خود یک وان و یک توالت فرنگی قرار دهید. به این ترتیب، شما و اعضای خانواده‌ تان می ‌توانید از داشتن فضای بیشتری در دیگر بخش های خانه لذت ببرید. همچنین می توانید از سرویس و شیرآلات وال هنگ برای استفاده بهینه تر از فضای حمام و سرویس ها استفاده کنید.

۵- پرهیز از بهم ریختگی

هنگام طراحی ویلا کوچک، استفاده مفید از فضا کلید اصلی موفقیت است. ترفند کلیدی در این بخش، استفاده از خلاقیت برای چیدمان وسایل است. مثلا اگر شما راه پله دارید، می توانید از فضای زیر راه پله برای قرار دادن کابینت، کمد یا قفسه استفاده کنید و وسایل اضافی خود را در آنجا قرار دهید.

همچنین در یک ویلا کوچک بهتر است از مبلمان تاشو استفاده کنید تا فضای بیشتری در اطراف خانه داشته باشید. همه این ایده ها به بزرگتر شدن فضا و ذخیره سازی آن کمک می کند.

۶- استفاده درست از رنگ ها

استفاده از رنگ های روشن برای طراحی ویلای کوچک بسیار مفید است و می تواند توهم وسعت بیشتر فضا را در شما ایجاد کند. بیشتر طراحان داخلی مینیمالیست، از سایه های روشن آبی، سبز یا زرد برای فضای داخلی ویلا استفاده می کنند. همچنین طبق فلسفه روانشناسی رنگ، رنگ سفید و تمام سایه های طبیعی آن می توانند تصوری از فضای بسیار بزرگ را در افراد خانه ایجاد کنند.

همچنین انعکاس نور روی سطوح سفید بهتر عمل می کند. بنابراین استفاده از رنگ ‌های سفید، بژ و سایر رنگ ‌های روشن‌ می‌ تواند ظاهر فضای شما را بازتر و سازگارتر ‌کند. فقط به خاطر داشته باشید که استفاده بیش از حد رنگ سفید می تواند اتاق را سرد کند. بنابراین برای طراحی ویلاهای با ابعاد کم  بهتر است از رنگ های پر جنب و جوش و گرم هم استفاده کنید.

استفاده زیاد از رنگ های تیره باعث می شود فضای شما کوچکتر از آنچه که هست بنظر برسد. بنابراین، اگر به دنبال ساده ترین راه برای نمای بزرگتر ویلای خود هستید، به سراغ طراحی دکوراسیون داخلی با رنگ روشن بروید. شما می توانید از دیوارها، پرده ها، مبلمان روشن استفاده کنید.

۷- توجه به فضاهای عمودی

یکی از مواردی که افراد در طراحی داخلی از آن غافل می شوند، استفاده از فضای عمودی است. فضای عمودی در طراحی ویلا کوچک معجزه می کند و در واقع یک قلمرو ناشناخته در فضاهای کوچک است.

ممکن است گاهی متوجه نباشید که فضاهای عمودی شما چقدر زیاد است. به دیوارهای خالی، گوشه ها، فضای بالای تخت، فضاهای بلااستفاده بالای سینک یا حتی گوشه های بین مبلمانتان نگاهی بیندازید. برای طراحی یک ویلا کوچک، از گسترش فضاهای افقی خود اجتناب کنید، زیرا این کار اساساً باعث کوچکتر شدن فضا می شود. در اینجا ما برای شما مواردی را آورده ایم که باید هنگام استفاده از فضای عمودی آنها را در نظر بگیرید:

طراحی یک دیوار برجسته به وسیله رنگ یا کاغذ دیواری

استفاده از کمدهای بلند در گوشه خانه برای نگهداری وسایل ضروری

نصب قفسه بر روی دیوارهای آشپزخانه برای قرار دادن ظروف ادویه و فنجان های اضافی داخل آنها

استفاده از آینه در پذیرایی برای بزرگ نشان دادن فضا

استفاده از پرده های بلند

نصب پنجره های کشیده برای ورود هر چه بیشتر نور طبیعی به داخل خانه

طراحی ویلا کوچک

۷- نور کافی برای بزرگ جلوه دادن طراحی ویلاهای کوچک

در طراحی ویلا کوچک همیشه باید از نور طبیعی بهره باشید. زیرا اینکار تمام بخش های ویلا را مطبوع و روشن تر نشان می دهد. همچنین داشتن پنجره های زیاد در خانه و ورود نور طبیعی به داخل، منجر به برجسته تر شدن و بزرگ شدن فضاهای کوچک می شود.

شما بعنوان صاحب یک ویلا کوچک باید از نصب پرده‌های ضخیم، استفاده از مبلمان با رنگ تیره و بکار بردن پنجره‌ های تیره جدا خودداری کنید. زیرا این کار باعث کوچک تر نشان دادن هر بخش خانه می شود.به طور کلی، رنگ‌های تیره نور بیشتری را جذب می‌ کنند. در حالی که رنگ ‌های روشن ‌تر نور را از هر سطحی منعکس می ‌کنند. علاوه بر این، شما نباید پنجره‌ های خود را با مبلمان مسدود نکنید، زیرا این کار باعث می ‌شود که نور وارد فضای خانه نشود.

۸- نصب آینه

آیا می دانید که قرار دادن آینه در مکان های استراتژیک می تواند ویلای کوچک شما را بسیار بزرگتر نشان دهد؟ نور طبیعی می تواند به خوبی در آینه ها منعکس شود و فضا را بزرگتر نشان دهد.

تنها کاری که باید انجام دهید این است که پنجره‌ های بزرگ را باز کنید تا نور طبیعی وارد ویلا شود. بعد از آن آینه ‌ها یا تزئینات شیشه‌ ای را طوری قرار دهید که نور درون آنها منعکس شود. این تکنیک حتی زمانی که در شب از نور ال ای دی یا لوستر استفاده می کنید هم کاربردی است. آینه ها نور را منعکس می کنند و با وجود متراژ محدود، توهم یک ویلا بزرگ را ایجاد می کنند. همچنین می توانید مبلمان را نزدیک آینه قرار دهید تا توهم فاصله ایجاد کنید.

سایر اقدامات معماری برای طراحی ویلا کوچک

طیف وسیعی از اقدامات معماری وجود دارد که می تواند به ویلاهای کوچک کمک کند تا ابعاد آنها بزرگتر از آنچه که هست نشان داده شود. برخی از این استراتژی ‌ها شامل افزایش ارتفاع سقف یا استفاده از سقف شیبدار، استفاده از رنگ ‌های روشن برای دیوارهای داخلی، استفاده از پنجره‌ های بزرگ‌ و درهای شیشه ‌ای کشویی می باشد.

با افزایش شدید قیمت زمین و مسکن، شاید زمان آن رسیده است که از این تکنیک ها برای طراحی یک ویلای کوچک و زندگی راحت درون آنها استفاده کنید. طراحی هوشمندانه یک ویلا کوچک با در نظر گرفتن هزینه ساخت و ساز می تواند پاسخگوی نیاز اکثر افراد باشد. امیدواریم اکنون بتوانید ویلا کوچک خود را به یک ویلا رویایی تبدیل کنید.

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد الزامی مشخص شده است.