طراحی دکوراسیون داخلی - استودیو قاف

طراحی دکوراسیون داخلی چیست؟

طراحی دکوراسیون داخلی  فن بهینه سازی درون یک فضا و ساختن یک محیط بر پایه سلامت روحی و زیبایی شناختی سازه ‌ای است. طراح دکوراسیون داخلی در این مسیر مسئولیت تحقیق،برنامه ریزی، هماهنگی و مدیریت پروژه را بر عهده دارد. شغل طراح داخلی یک حرفه چند منظوره است که شامل : برنامه ریزی، ایجاد و تولید، نظارت عمومی، ارتباط با مالکان و ساخت و ساز میشود.

تاریخچه طراحی دکوراسیون داخلی، به اواخر قرن هجدهم و اوایل قرن نوزدهم باز می‌گردد. پیش از این تاریخ طراحی داخلی بر اساس ذوق و قریحه درونی صورت می گرفته . رواج طراحی داخلی آن باعث رشد معماری را در جامعه شده است. همچنین  اتصال این رشته آن با انقلاب صنعتی در اروپا و سایر نقاط ، تحول عظیمی را در این رشته به وجود آورد. امروزه از آنجا که تمامی اصطلاحات تخصصی شده‌اند، طراحی داخلی با دکوراتور داخلی تعاریفی جداگانه ای دارند.دکوراسیون داخلی اتاق خواب

تفاوت دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی

بسیاری از افراد هنگامی که صحبت از دکوراسیون داخلی یک بنا می شود به اشتباه گمان می کنند که دکوراسیون داخلی همان طراحی داخلی است.  اما بین این دو تفاوت بسیاری وجود دارد. یک دفتر معماری مجرب می تواند به شما در این زمینه کمک شایانی کند. طراحی دکوراسیون داخلی منزل و فضاهای اداری امروزه به طرفداران بسیاری پیدا کرده است.  دکوراسیون داخلی به معنای استفاده از ابزار و وسایل در یک فضا و طراحی داخلی استفاده از همان فضا به شیوه ای موثر است. فردی که کمک می کند تا فضا بهتر و بیشتر مورد استفاده قرار گیرد یک طراح داخلی است. وقتی که از فضا با کمک ابزار و وسایل بهتر استفاده می شود یک طراح دکوراسیون داخلی است.

طراحی دکوراسیون داخلی استفاده از مجموعه‌ای از ابزار و لوازم برای زیباتر شدن و متمایز کردن محیط درونی یک ساختمان است. این المان ها می تواند شامل مبلمان ، کاغذ دیواری ، استفاده از نور، رنگ و .. باشد.  در نتیجه طراح داخلی می‌تواند یک دکور را طراحی کند، اما یک دکوراتور فقط  طرح دکور طراح را اجرا یا پیاده سازی میکند.طراحی دکوراسیون داخلی اتاق نشیمن

نکات طراحی دکوراسیون

امروزه طراحی دکوراسیون داخلی منازل ، شرکت‌ها و ساختمان‌های تجاری بسیار اهمیت فراوانی پیدا کرده است. چگونگی چیدمان وسایل، رنگ‌بندی، نورپردازی در این حوزه قرار میگیرد. دکوراسیون داخلی مناسب و حساب شده در منازل، سبب ایجاد آرامش و دلنشین شدن فضا میشود و در ادارات و شرکت‌ها نیز باعث جلب مشتری، رضایت و اعتماد  می‌گردد. دکوراسیون داخلی و زیبا سازی محیط کار و زندگی محیط را ارزشمندتر خواهد کرد و به ساکنین احساس خوشایندی میبخشد. با طراحی داخلی مناسب و هوشمندانه می توان ضعف های هر فضا را برطرف کرد و یا پوشاند و حس بهتری را منتقل کرد.

افراد روزانه بیشترین قسمت عمر خود را در محیط کار و منزل سپری میکنند.  با بالا بردن کارایی و جنبه زیبایی شناختی هر فضا ، احساس بهتری به ساکنین و همچنین مراجعین القا خواهد شد. طراحی دکوراسیون داخلی یک فضا با توجه به پلان ساختمان ، نور محیط ، میزان تغییر مورد نظر و بودجه و همچنین سبک های مینیمال ، مدرن و کلاسیک متغیر است و همه عوامل در تعیین طرح نهایی تاثیر گذار است. به طور مثال در طراحی داخلی منزل، آشپزخانه یکی از مهمترین بخش های تاثیر گذار بر شکل گیری کل فضای خانه است. کابینت ها باید در رنگ و فرم هماهنگی لازم را داشته باشند. همچنین  نور محیط باید به نحوی باشد که قسمت های مختلف فضا را پوشش دهد و ضمن کم مصرف بودن ،در شب بالاترین بازدهی را داشته باشد.دکوراسیون آشپزخانه و کابینت

نکات مهم در طراحی فضاهای داخلی

کاربردی بودن، ایجاد آرامش، و زیبایی ۳ فاکتور های اصلی در طراحی دکوراسیون داخلی مدرن هستند. علاوه بر این سه عامل، موارد دیگری نیز وجود دارند:

  • وسایل و مبلمان در جای خود قرار بگیرند. در نظر گرفتن ایمنی برای وسایلی که در ارتفاع هستند و یا احتمال سقوط دارند بسیار مهم است.
  • در تمامی مراحل کار حفظ تعادل ضروری است. در انتخاب سبک دکوراسیون و وسایل و همچنین پیاده سازی طرح و هزینه‌ها، باید متعادل بودن در اولویت قرار گیرد.
  • طرح های خاص دکوراسیون داخلی باید با احتیاط بیشتری انتخاب شوند، شاید برای مدت کوتاهی بسیار چشمگیر باشد اما ممکن است که خسته کننده شود.
  • نباید به یک سبک و یک رنگ و طرح خاص متعصب بود. یک رنگ بودن و کاربردی نبودن بسیاری از بخش های دکوراسیون از اشتباهات رایج در طراحی دکوراسیون داخلیاست.
  • دنباله روی از مد بسیار خوب است اما تا آنجایی که آرامش و راحتی ساکنین را از بین نبرد. لزوما استفاده از وسایل و مبلمان گران قیمت نمیتواند طراحی دکوراسیون خوب و کاربردی ایجاد کند.
  • در چیدمان و دکوراسیون داخلی، اولویت با آرامش ساکنین است.بهتر است نظر و خواسته همه مصرف کنندگان فضا در طرح لحاظ شود.
  • تنوع در قسمت های مختلف فضا ، پویایی ایجاد میکند و از خاص شدن یک نقطه بخصوص جلوگیری میکند.دکوراسیون داخلی ویلا

مراحل پروژه دکوراسیون

پروژه طراحی دکوراسیون داخلی یک پروژه ی پر چالش است .بنابراین قبل از شروع باید سبک طراحی دکوراسیون  انتخاب شود. همچنین بودجه مورد نظر برای آن سبک در نظر گرفته شود. تعیین اینکه این کار به وسیله مالک انجام میشود و یا یک گروه حرفه ای از تصمیمات مهم قبل از شروع کار تغییر دکوراسیون داخلی است.

ابتدا باید مشخص شود که چه چیزهایی در دکوراسیون و چیدمان قبلی مورد پسند بوده و باید حفظ شود و چه چیزهایی باید تغییر کند.بنابراین لیستی از تغییرات تهیه میشود.بودجه مورد نظر در تهیه این لیست بسیار تاثیر گذار است.طرح مورد نظر باید ترسیم شود، با استفاده از نرم افزار و یا از طریق مداد روی کاغذ، هر چقدر جزئیات طرح بیشتر لحاظ شده باشد، مرحله اجرا راحت‌تر خواهد بود.

تصاویر اینترنتی و همچنین وجود یک مشاور متخصص می تواند مالک را به سمت ایده و سلیقه اش و آن چیزی که در ذهن دارد نزدیک تر کند. نظر کلیه ساکنین و مصرف کننده گان فضا در تغییرات دکوراسیون مهم است و باید لحاظ شود. بنابراین پس از انتخاب سبک با ساکنین برای تغییرات مشورت میشود. هدف از طراحی دکوراسیون داخلی، نهایتا کاربردی بودن و در دسترس بودن کلیه امکانات یک فضا برای یک زندگی به همراه آرامش است.

بهتر است پروسه طراحی دکوراسیون داخلی فاز بندی شود و در هر مرحله یک فاز انجام شود . همچنین اجزای دکوراسیون داخلی  دسته بندی شوند تا در تصمیم گیری دچار سردرگمی نشوند، مثلا: سبک مبلمان، ترکیب رنگی، طرح ها و الگوها، مصالح و تعداد مبلمان لازم برای هر فضا.

بهتر است که تغییرات از فضاهای پر کاربرد شروع شود تا تاثیرات خود را از همان ابتدا روی مالکین بگذارد. با خلاقیت و نوآوری  و کمک از یک گروه حرفه ای به آسانی می توان یک طراحی مقرون به صرفه داشت.آخرین مرحله در پروژه طراحی دکوراسیون داخلی، پیاده سازی و اجرای طرح است. پس از انجام مراحل بالا با یک شرکت طراحی دکوراسیون داخلی  مشورت کرده و اجرای کار را به آن‌ها بسپارید.

هزینه دکوراسیون داخلی منزلهزینه طراحی دکوراسیون داخلی

در محاسبه قیمت یک پروژه طراحی دکوراسیون داخلی، حجم تغییرات تعیین کننده است و باید  لیستی از تغییرات تهیه شود:

  • چه بخش هایی از فضا شامل تغییرات طراحی دکوراسیون هستند؟
  • طرح دکوراسیون داخلی بخش ها با یکدیگر متفاوت است؟
  • چه مصالحی نیاز به تعویض دارند؟
  • آیا نیاز به تخریب و یا جا به جایی دیوارها هست؟
  • چه مبلمانی نیاز به تعویض دارند و یا با تغییر پارچه و رنگ کردن میتوان از مبلمان قبلی استفاده کرد؟
  • سطح کیفی تجهیزات و مبلمانی که باید تهیه شود در چه حدی است؟آیا برند خاصی مورد نظر است؟
  • هزینه طراحی از منبع شخصی است و یا پیمانکار موظف به تهیه آن است؟
  • از نیروی متخصص برای مشاوره و ایده پردازی کمک گرفته میشود؟
  • دستمزد عوامل اجرایی به صورت قراردادی پرداخت میشود و یا ساعتی؟

هر یک از عوامل بالا در تعیین قیمت نهایی طراحی دکوراسیون داخلی تاثیر گذار است. بنابراین بهتر است قبل از شروع کار با یک تیم حرفه ای و متخصص مشورت شود.

طراحی و دکوراسیون انواع فضاها:

برای اینکه بتوانید دکوراسیون دلپذیر و بی نقصی طراحی کنید بهتر است قوانین طراحی دکوراسیون و نظر کارشناسان دکوراسیون داخلی را  در این زمینه بدانید و با رعایت این اصول به دکوراسیون ایده آل تان برسید.

طراحی داخلی دکور منزلطراحی داخلی منزل

با رعایت چند نکته کلیدی در دکوراسیون داخلی منزل میتوانید به فضایی دلنشین برای زندگی خود دست یابید.

  • انتخاب رنگ دیوار: از مهمترین اصول در طراحی داخلی فضای منزل بخصوص فضاهای کوچک انتخاب مناسب رنگ میباشد. رنگ های روشن و درخشان باعث بزرگتر به نظر آمدن فضا میشود. رنگ های خنثی برای دیوارها بسیار مناسب هستند، چون علاوه بر انعکاس نور فضا، با بیشتر رنگ های اثاثیه همخوانی دارند.
  • انتخاب کفپوش: مصالح پرکاربرد در کفپوش منزل: سرامیک، پارکت و موکت میباشد. در انتخاب رنگ کفپوش باید دقت کافی به عمل آید، زیرا رنگ تیره فضا را تنگ و خفه میکند و رنگ روشن به سرعت کثیفی را نشان میدهد و فضا را بسیار یکدست میکند.برای رهایی از یکدستی میتوان از قالی و قالیچه های رنگی و یا طرح های خلاقانه ترکیبی استفاده کرد.
  • انتخاب مبلمان: نحوه چینش مبلها ، میز و صندلی ها در فضای منزل بسیار مهم است. رنگ های روشن در مبلمان باعث زنده تر شدن و بزرگتر شدن فضا می گردد.در طراحی ویلا و منازل ویلایی می توان از این مبلمان استفاده کرد. در منازل کوچک بهتر است از مبلمان با اشکال هندسی منظم استفاده شود. همچنین مبلمان در نزدیکی دیوار قرار بگیرد تا از به اصطلاح پرت شدن فضا جلوگیری کند.مبلمان منحنی برای فضاهای بزرگ مناسب تر است.
  • نورپردازی و دکوراسیون داخلینورپردازی: استفاده از نور مناسب در فضا خفگی را از بین میبرد. نور طبیعی باعث شادابی و سرزندگی در محیط منزل میگردد.اما در صورت ضعیف بودن نور طبیعی میتوان از منابع مختلف نور مصنوعی برای روشنایی استفاده کرد. با استفاده از نورهای موضعی و نقطه ای و اسپات لایت ها در دکوراسیون داخلی میتوان فضای جذابی را ایجاد کرد.
  • انتخاب پرده: پرده های توری گزینه مناسبی برای پنجره های آپارتمان میباشد تا نور طبیعی را حدالمکان به داخل منتقل کنند.پرده های ضخیم فقط برای محیط های خصوصی مانند اتاق خواب مناسب است تا بتوان میزان نور دریافتی را کنترل کرد. برای شکیل تر شدن منزل تان، پرده های بلند قطعا گزینه مناسب تری نسبت به پرده های کوتاه هستند.
  • استفاده از طبیعت: در آپارتمان های امروزی که اغلب فاقد حیاط و یا حتی تراس میباشند، میتوان برای ارضا حس طبیعت دوستی از گلدان های کوچک و بزرگ دارای گل های زینتی و آپارتمانی در گوشه های منزل و یا لبه پنجره و همچنین کانتر آشپزخانه استفاده کرد.
  • استفاده از آیینه: استفاده از آینه های بزرگ و قدی در منزل باعث بزرگتر دیده شدن فضا میشود، همچنین میتوان از آینه های دکوراتیو برای تزیین دیوار های سالن و اتاق خواب بهره جست.
  • شومینه: شومینه باعث گرمتر قضا شدن میشود. همچنین می توان از لبه آن برای چیدمان گلدان ، مجسمه های دکوراتیو یا عکس های خانوادگی استفاده کرد و صمیمیت بیشتری را به فضای خانه داد.
  • کابینت آشپزخانه: بهتر است از رنگ های روشن در ردیف بالای کابینت ها و رنگ های تیره در ردیف پایینی استفاده کنید. این کار یکنواختی در رنگ ها را از بین میبرد و به فضا روح میدهد. البته انتخاب و طراحی کابینت عاملی کاملا سلیقه ایست.
طراحی دکور محل کارطراحی داخلی شرکت و محل کار

محل کار هر فردی خانه دوم او محسوب میشود. بیشتر افراد بعد از منزل، بیشترین زمان خود را در محل کار سپری میکنند. گاهی وقت ها با تغییرات بسیار جزئی در محیط کار میتوان شادابی و نشاط را به محل کار آورد.  این امر قطعا بر روحیه، کارایی و رضایت پرسنل و مراجعه کنندگان نیز تاثیر چشمگیری خواهد داشت.

یک دفتر کار مناسب و شیک باید ویژگی های زیر را داشته باشد:

  • تناسب رنگ: رعایت تناسبات رنگ ها در اولین نگاه به چشم میخورد. از استفاده از رنگ های جیغ و پررنگ و یا طیف های تک رنگ پرهیز شود. بسته به نوع فعالیت شغلی یک هارمونی رنگ را انتخاب شود و همه چیز بر اساس این رنگ بندی پیش رود.
  • مبلمان:برای از بین بردن شیوه رییس و کارمند بهتر است از میز و صندلی های یکدست استفاده شود. رنگ مبلمان هم باید با توجه به هارمونی محیط انتخاب شوند. از مبلمان بزرگ و دست و پاگیر استفاده نشود. مبلمان مینیمال برای دفاتر با مشاغل مدرن مانند استارت آپ ها و مبلمان کلاسیک برای دفاتر با مشاغل کلاسیک تر مانند دفتر وکالت استفاده میشوند.
  • ایجاد نظم: به کلیه وسایل و مبلمان نظم بدهید و هر چیز را در جای خود قرار دهید.حفظ نظم در محیط کار از مهمترین اصول هر حرفه ایست. بدین ترتیب شما منظم و حرفه ای بودن خود را به مراجعه کننده منتقل خواهید کرد.
  • استفاده از قفسه، شلف و دکور:قفسه ها این امکان را به شما میدهند که میز تمیز و مرتبی داشته باشید و کلیه برگه ها و اسناد خود را داخل شلف ها جاسازی کنید. قفسه ها باید در نزدیکی میز کار قرار گرفته باشند تا دسترسی را آسانتر کنند.
  • دیوار یادداشت ها: برای سهولت دسترسی به اطلاعات روزمره خود میتوانید از دیوار و یا تخته ای برای چسباندن یادداشت های روزانه استفاده کنید. این دیوار باید جلو چشم باشد تا از دید دور نماند.
  • نورپردازی: نور طبیعی بهترین نور برای محیط های کاریست که بیشترین ساعت از روز را در آن سپری میکنید. نور طبیعی در بالا بردن راندمان کاری نیز تاثیر گذار است. بهتر است چیدمان میزها به گونه ای باشد که بیشترین بهره ار نور طبیعی روز برده شود. اما میتوان از نورهای مصنوعی و موضعی نیز برای روشنایی فضاهایی اداری استفاده کرد.
  • استفاده از طبیعت: استفاده از گیاهان آپارتمانی و تزئینی به محیط کار انرژی و شادابی میبخشد. تولید اکسیژن گیاهان باعث میشود تا انرژی محیط افزایش یافته و خستگی کمتری احساس شود. بنابراین بازدهی را بالاتر میبرد.
  • تقویم و ساعت رومیزی: این دو عنصر موفقیت حرفه ای بیشتری را در مراجعه کننده ها ایجاد میکند و نشان دهنده نظم و دقت است.
  • قاب عکس خانوادگی: قرار دادن یک قاب عکس از اعضای خانواده روی میز کار نیز می تواند تاثیر مثبتی بر کارفرما داشته باشد و امنیت و اطمینان را در او ایجاد کند.
  • پذیرایی: چند ظرف حاوی شکلات، بیسکویت و دمنوش های مختلف روی میز کار احساس صمیمیت در مراجعه کننده ایجاد میکند. همچنین نشان دهنده ادب میزبان در فرهنگ ایرانی و شرقی است.

شرکت طراحی داخلی دکوراسیوناگر شما برای طراحی دکوراسیون داخلی منزل و یا محل کار خود نیاز به مشاوره دارید می توانید با مراجعه به وب سایت استودیو قاف و تماس با مشاورین ما ،همین حالا با کارشناسان مجرب ما رایگان مشورت نمایید. صفر تا صد دکوراسیون داخلی محل زندگی  و کار خود را به ما بسپارید.

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد الزامی مشخص شده است.