طراحی دکوراسیون و فضای داخلی استارت آپ

شهریور ۱۸, ۱۴۰۰by استودیو قاف0

طراحی فضای داخلی و دکوراسیون دفتر کار برای شرکت های استارتاپ و نوپا تفاوت هایی با طراحی فضاهای اداری سنتی دارد. فضای داخلی و دکوراسیون یک استارتاپ باید پویایی و انرژی یک کسب و کار جوان و نوپا را به خوبی حفظ و منتقل کند. شرکت های استارتاپی و شرکت های نوپا مانند شرکت های سنتی نیاز به فضای کاری متناسب با فرهنگ کاری خود دارند. طراحی فضای استارتاپ ها اهمیت زیادی در روحیه کارکنان و پویایی فضای کسب و کار دارد. امروزه طراحی دکوراسیون داخلی به واسطه پیشرفت علم و تکنولوژی جایگاه رفیعی در میان افراد پیدا کرده است که این مسئله با زیبایی شناسی ارتباط مستقیمی دارد. اما موضوع به همین نقطه ختم نمی شود؛ چرا که نوع دکوراسیون هر محیطی در روحیه افراد موثر می باشد و به همین علت هم طراحی فضای داخلی استارت آپ ها و شرکت های نوپا یکی از مهم ترین مواردی است که نقش تعیین کننده ای در نحوه عملکرد کارکنان دارد که در این محتوا قصد داریم که بیشتر به این موارد بپردازیم.

طراحی دکوراسیون داخلی استارت آپ

دکوراسیون و چیدمان در استارتاپ ها

بسیاری از افراد تصور می کنند که دکوراسیون داخلی در چیدمان ساده وسایل خلاصه می شود، اما این طرز تفکر کاملا اشتباه است به دلیل این که طراحی داخلی، نوعی هنر به شمار می آید که ارتباط بسیار نزدیکی هم با حرفه معماری دارد و دارای سبک، گرایش و الگو های متنوعی می باشد، همان طور که می دانید برای در نظر گرفتن دیزاین یک محیط، باید به موارد مهمی از قبیل فضا سازی، نور پردازی، روان شناسی رنگ و … توجه داشته باشیم به عت این که کوچک ترین اشتباهی در این مسیر امکان دارد به هویت آن مکان و حتی روحیه افراد آسیب جدی وارد کند؛ بنابراین بهتر است که متخصصان تمام تمرکز خود را در این مسیر به کار بگیرند.

اهمیت طراحی فضای داخلی استارت آپ

قطعا طراحی دکوراسیون داخلی برای کلیه ساختمان ها اعم از اداری، مسکونی، تجاری و …. امری ضروری و غیر قابل اجتناب می باشد، اما بسیاری از مکان های اداری از قبیل شرکت های استارت آپ بیشتر از سایر موارد به دکوراسیون حرفه ای نیاز دارند؛ چرا که این محیط به تازگی سازمان دهی شده است و طبیعتا مراجعه کنندگان در نگاه اول با نحوه و سبک دیزاین آن رو به رو می شوند که این مرحله در جذب نظر آنان بسیار اهمیت دارد.
دکوراسیون حرفه ای استارت آپ، علاوه بر این که رکن زیبا شناسی آن مجموعه را پوشش می دهد، در میزان کارآیی، رفتار و عملکرد کارمندان با یکدیگر یا افزایش جذابیت در نگاه ارباب رجوع هم موثر می باشد.

نوع دکوراسیون این دسته از کسب و کار ها باید به گونه ای باشد که همگان بتوانند در نهایت آرامش و تمرکز به فعالیت خود ادامه دهند.

طراحی فضای داخلی استارت آپ

تکنیک های تاثیر گذار در طراحی دکوراسیون یک شرکت استارتاپ

علم طراحی داخلی، اندکی پیچیده می باشد که طبیعتا اهمیت این موضوع در مورد کسب و کار های استارت آپ هم دو چندان می شود و مهندسان ناچار هستند که از شیوه های نوین بهره ببرند. در ادامه قصد داریم به کلیه المان های قابل توجه در طراحی استارت آپ ها بپردازیم:

۱) فضا سازی:

حتما شما هم در گذشته شاهد این بودید که اغلب کارمندان به تنهایی در اتاقک های مکعبی شکل به فعالیت خود می پرداختند، اما این روز ها در شرکت های استارت آپ ها اکثر همکاران به صورت گروهی در یک فضای گسترده به وظایف خود عمل می کنند.

در فضا سازی و طراحی فضای داخلی استارت آپ باید نکات به نکات ذیل توجه ویژه داشته باشیم.

  • در نظر گرفتن وظایف کارمندان: متغیر بودن وظایف کارمندان در شرکت های استارت آپ یکی دیگر از مواردی است که در این مجموعه دیده می شود، پس بهتر است که یک محیط جداگانه برای هر کدام از وظایف کارمندان در نظر گرفته شود و به هیچ عنوان هم لازم نیست که در ابتدای کار از مکان های بزرگ استفاده کنید؛ چرا که بسیاری از پرسنل ها به صورت دورکاری به عملکرد خود ادامه می دهند و کمتر در محیط اداری حضور پیدا می کنند.طراحی دفتر کار معماری
  • محیط مشترک برای استراحت: صمیمت رکن جدا نشدنی یک استارت آپ می باشد و کلیه پرسنل ترجیح می دهند که در یک مکان مشخص به انجام کار هایی از قبیل غذا خوردن، استراحت کردن و حتی تفریح کردن بپردازند که در صورت امکان بهتر است که در طراحی این مکان جذاب از مبلمان راحت استفاده کنیم.
  • نشان دادن اعتبار شرکت: معمولا در طراحی داخلی قسمت های ورودی یا پذیرش شرکت های نو پا بخشی به نمایش سوابق، جوایز و لوح های تقدیر اختصاص دارد که به خوبی نشان دهنده اعتبار برند نوین موسسه شما می باشد و بدیهی است که در ذهن اغلب مراجعان هم تاثیر مثبتی را بر جای می گذارد.
  • مجهز بودن به تکنولوژی: با توجه به این که تکنولوژی و اینترنت از فاکتور های جدایی نا پذیر یک شرکت استارت آپ به شمار می آید، به همین علت هم باید در طراحی دکوراسیون یک فضایی را برای دسترسی به این امکانات مجهز کنیم تا افراد به کمک آن روند فعالیت خود را تسریع کنند.
  • فضای مجزا برای فعالیت های تیمی: در هر مجموعه ای تیم های متفاوتی به انجام فعالیت های حساس مشغول هستند که قطعا به سکوت و تمرکز بیشتری احتیاج دارند؛ برای این منظور کافی است که متخصصان دکوراسیون بخش مجزایی را برای این افراد در نظر بگیرند تا در روند وظایف آن ها اختلال ایجاد نشود.طراحی داخلی شرکت

۲) نور:

برجسته ترین نکته در طراحی داخلی هر محیطی، نور است که به صورت طبیعی یا مصنوعی در یک مکان وجود دارد؛ اما این مسئله در شرکت های استارت آپ اندکی بیشتر اهمیت دارد به دلیل این که تاریک بودن در روند فعالیت کادر اداری اختلال ایجاد می کند و در مدت زمان اندکی به مشکلات متعددی از قبیل خستگی، کسالت و خواب آلودگی مواجه می شوند؛ پس بهتر است در طراحی یه مکان را به نحوی در نظر بگیریم که همگان از نعمت روشنایی طبیعی بهره مند شوند.

۳) رنگ شناسی:

روان شناسی رنگ از جمله موضوعاتی است که همگان به اهمیت آن واقف هستند و بدیهی است که در طراحی یک محیط کاری باید از طیف رنگ های آرام استفاده کرد تا موجب آرامش روحی همکاران و ارباب رجوع ها شود؛ برای مثال اغلب در شرکت های استارت آپ از رنگ های زیبا از قبیل طوسی، قهوه ای و یا سبز استفاده می شود که در افزایش انگیزه هم بی تاثیر نیست.

توجه داشته باشید که در محیط های کوچک هرگز هارمونی رنگ های قرمز و نارنجی را به کار نبرید، زیرا موجب کوچک تر شدن محیط کاری شما می شود.

۴) خط:

با استفاده از خطوط می توانیم تضاد یا هماهنگی را در یک محیط به وجود آوریم که به طور خلاصه این موضوع به دسته عمودی، افقی و پویا تقسیم می شود.

  • خطوط عمودی: اشیاء هایی مانند درب و پنجره در این خطوط جای می گیرند که کمتر در طراحی داخلی می توان در آن ها تغییر ایجاد کرد.
  • خطوط افقی: این مورد باعث افزایش آرامش و امنیت می شود که در وسایلی همچون میز و صندلی خلاصه می شود.
  • خطوط پویا: افزایش احساس و عاطفه در یک محیط به خطوط پویا وابسته است که سازه هایی مانند پله ها دیده می شود.دکوراسیون استارتاپ

۵) فرم ها:

به مجموعه ای از شکل ها فرم گفته می شود که با استفاده از مواردی مانند رنگ، بافت و الگو می توان این فرم ها را برجسته کرد، اما بهتر است بدانید که نقش این فرم ها بسیار برجسته می باشد و در هماهنگی آن فضا موثر است.

به طور کلی می توان گفت که فرم ها در دو دسته هندسی و طبیعی محدود می شوند؛ که فرم های هندسی توسط انسان ها ساخته می شوند و فرم طبیعی هم ارگانیک می باشد.

۶) بافت مجموعه:

همه ما می دانیم که بافت مختص به سطوح می باشد که در زیبایی یک ساختمان کمک شایانی می کند؛ گفتنی است که این عنصر به دو دسته بصری و واقعی تقسیم بندی می شود.

بافت بصری تنها دیده می شود اما بافت واقعی علاوه بر این که دیده می شود، احساس هم می شود که اغلب ضخیم و مستحکم است.

۷) الگو:

نام دیگر آن پترن است که حتی افراد معمولی هم با آن سر و کار دارند؛ کاغذ های دیواری، روکش مبل و … جزء این دسته هستند که بهتر است در مجموعه های استارت آپ ها نوع رسمی آن در نظر گرفته شود.

۸) چیدمان مبل ها:

این مورد علاوه بر این که به علم طراحی داخلی وابسته می باشد به نوع سلیقه کارمندان ها هم مرتبط است، اما به طور کلی پیشنهاد می شود که مبل ها و صندلی ها به گونه ای چیده شوند که مردم بتوانند به آسانی رفت و آمد داشته باشند.
فراموش نکنید که جنس، نوع و اندازه صندلی های کارمندان در شرکت های استارت آپ باید طوری باشد که آن ها احساس راحتی داشته باشند و در سلامتی آن ها اختلالی ایجاد نشود.

۹) میز مناسب:

در سایر شرکت ها کارمندان به صورت جداگانه به وظایف خود عمل می کنند و به همین علت هم برای هر کدام از آن ها یک میز کوچک و یک نفره در نظر گرفته می شود؛ اما کار گروهی در استارت آپ حرف اول را می زند و اغلب آن ها در پشت میز های بزرگ ۸ نفره دور یکدیگر جمع می شوند.

گفتنی است که طول و عرض این میز ها باید مناسب باشند تا همگان بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند.

برای زیباتر شدن محیط شرکت های استارت آپ و همچنین افزایش شادی و نشاط کارمندان آن محیط می توانید از گیاهان زنده استفاده کنید تا هرگز با احساس کسالت رو به رو نشوید.

کلام آخر

رعایت این نکات ساده می تواند در افزایش زیبا شناسی و آرامش روحی شما تاثیر چشم گیری داشته باشد به همین علت هم در این مقاله تلاش کردیم که شما را به خوبی با اهمیت طراحی داخلی شرکت های استارت آپ آشنا کنیم. برای سفارش طراحی فضای داخلی استارتاپ و سایر خدمات معماری مانند طراحی رستوران، طراحی روف گاردن و مشاوره برای خدمات معماری و طراحی با دفتر معماری استودیو قاف تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد الزامی مشخص شده است.