طراحی رستوران - سبک های جدید در سال 2023

فروردین ۲۲, ۱۳۹۹by استودیو قاف2

طراحی رستوران در دوران کنونی تاثیر زیادی در موفقیت یک کسب و کار رستورانی دارد.  رستوران رفتن امروزه چیزی فراتر از یک غذا خوردن صرف و در واقع  تجربه دلپذیر گذراندن ساعاتی در یک فضای مطبوع همراه با صرف غذاست. از اینرو اهمیت طراحی فضای داخلی رستوران دست کمی از طعم و مزه غذاها ندارد. 

 سفارش طراحی رستوران

بسیاری از رستوران داران که هر ساله سعی در به روز کردن دکوراسیون رستوران های خود دارند، مانند دنبال کنندگان مد و فشن، در انتظار متد های جدید آن سال میمانند. با شروع سال ۲۰۲۳ نیز سبک های جدید طراحی دکوراسیون داخلی توسط طراحان و معماران برجسته دنیا به نمایش درمی اید تا مشتریان مشتاق را بیشتر به سمت رستوران ها جذب کنند.
حتی اگر مایل به تغییر اساسی طراحی رستوران خود نیستید با یک برنامه ریزی درست و با اندک تغییراتی در دکوراسیون داخلی رستوران خود میتوانید با متد های روز دنیا پیش بروید و تجارت و کسب و کارتان را رونق ببخشید. دفتر معماری و دکوراسیون داخلی استودیو قاف با چندین نمونه موفق طراحی رستوران و کافی شاپ آماده همراهی با شماست. 

سبک های طراحی دکوراسیون رستوران های برتر سال ۲۰۲۳

  • طراحی مفهومی با گرایشات نوین که یک تغییر اساسی است و کلیه طراحی یک رستوران را از صفر تا صد در بر میگیرد.
  • طراحی عناصر طرح که تغییرات کوچکی است در جزییات طرح، که رستوران ها می توانند برای ایجاد فضای مدرن از آن بهره بگیرد.
    طراحی دکوراسیون داخلی رستوران

    دیزاین فضاهای مختلف رستوران 

در طراحی دکوراسیون داخلی بسیاری از رستوران ها، طراحان ترجیح میدهند از یک ایده کلی استفاده کنند و کلیه عناصر و روند طراحی بر پایه یک کانسپت پیش برود تا در انتها هماهنگی کاملی بین اجزا دیده شود. این ایده ها بیشتر الهام گرفته از یک اتاق غذاخوری بزرگ شکل میگیرند. البته برای انتخاب سبک فضا باید به منو غذا و سبک کلی رستوران نیز توجه ویژه ای کرد. برای مثال طراحی دکوراسیون داخلی یک رستوران ایتالیایی مطمینا با طراحی رستوران سنتی ایرانی متفاوت خواهد بود.  در زیر به بخشی از این ایده هایی که در سال ۲۰۲۱ بسیار رایج شدند اشاره میکنیم.

۱٫ فضای مشترک

درچندین سال گذشته استقبال مردم از فضاهای باز و مشترک برای صرف غذا طراحان دکوراسیون رستوران را به این سمت سوق داد که امروزه مردم ترجیح میدهند که در کنار صرف غذا با یکدیگر تعامل داشته باشند. بنابراین ایجاد فضایی باز با میزهای بزرگ و مشترک غذا خوری در رستوران ها این میل مشتریان را ارضا میکند.
با افزایش ظرفیت این نوع میزهای غذا خوری، مشتریان زمان بیشتری را نیز در رستوران صرف میکنند تا بحث و گفتگوی خود را به سرانجام برسانند و این یعنی سود بیشتر برای رستوران!
طراحی دکوراسیون داخلی رستوران

۲٫ غذاخوری در فضای باز

در شهرهای شلوغ که بیشتر جمعیت در آپارتمان ها زندگی میکنند، وقت گذرانی به همراه صرف غذا در محیط های باز و سبز به یکی از علاقه های مردم تبدیل شده است، بنابراین اکثر رستوران داران در تلاش اند تا بتوانند محیطی دلنشین در فضای باز در کنار فضای سرپوشیده خود، برای مشتریان ایجاد کنند.
این فضاهای باز که با گل و گیاهان همیشه سبز پوشیده شده اند در تابستان با چترهای سایه بان و سیستم های سرمایشی میزبان مشتریان هستند و در زمستان با شومینه های بیرونی و پتو ها.
امروزه به دلیل تراکم ساختمان ها در شهرهای بزرگ امکان ایجاد فضاهای باز برای همه رستوران ها چندان امکان پذیر نیست، بنابراین میتوان از فضای پشت بام برای این منظور استفاده کرد که مزیت دیگری که ایجاد میکند، منظره بینظیر شهر در ارتفاع است. این تفاوت میتواند مشتریان بسیاری را به سمت رستوران شما جذب کند!

طراحی رستوران فضای باز

۳٫ طراحی فضای انتظار و سفارش غذا

با افزایش حجم تقاضا، بیشتر رستورانها بخشی از غذا را برای بیرون بر آماده میکنند. این بخش نیاز به یک فضای انتظار و سفارش غذا دارد که باید از بخش اصلی رستوران که مشتری ها در آن نشسته اند جدا باشد. همچنین میتواند به سبک رستوران های غربی بخشی را نیز مخصوص مشتریانی که با خودرو مراجعه میکنند پیش بینی کند، تا نیازی به پارک خودرو و مراجعه حضوری نباشد.

دکور فضای انتظار رستوران

۴٫ کافه های کانتینری

کانتینرها ظاهر عجیب و رنگ بندی جالبی دارند، سازه های کانتینری که اغلب برای کافه هایی به سبک صنعتی استفاده میشوند که امروزه طرفداران زیادی دارد. حسن این نوع از معماری، قابل حمل بودن آن است که میتواند به فراخور موقعیت و یا فصل، جابه جا شود. مثلا در فضای پارک، ساحل و یا یک نمایشگاه فصلی قرار بگیرد.
این سبک برای جلوگیری از هزینه های هنگفت ساخت و ساز و دکوراسیون داخلی انجام میشود و به دلیل پایین بودن هزینه ساخت آن، اغلب منوهای ارزان تری نسبت به سایر رستوران ها و کافه ها دارند.

طراحی کافه کانتینری

طراحی عناصر دکوراسیون داخلی رستوران

همانطور که طراحی مفهومی موضوع و پایه دکوراسیون یک رستوران است، طراحی عناصر طرح جنبه های فردی از دکور میباشد که به راحتی قابل تغییر است. عناصری مانند رنگ دیوارها، تزئینات، روشنایی ها و مبلمان. در زیر به بخشی از این ایده ها که در سال ۲۰۲۱ بسیار رایج شدند اشاره میکنیم.
۱٫ صنایع دستی
کالاهای صنایع دستی راه خود را به خانه ها ، ادارات و در حال حاضر رستوران ها باز کرده اند. مشاغل با خرید صنایع دستی و محصولات دست ساز میتوانند ازین صنایع حمایت کرده و دوام آنها را تضمین کنند. کالاهای دست ساز علاوه بر زیبایی منحصر به فرد، حس طبیعی و خاص بودن را به فضای شما میدهند که نمونه آن را در جای دیگری نمیبینید.
بشقاب ها، ظروف شیشه ای، قاشق و چنگال، مبلمان و کوسن ها و تابلو های تزئینی همه گی از کالاهای دست سازی هستند که میتواندد در دکوراسیون های خاص استفاده شوند.

دکوراسیون داخلی رستوران چوبی

۲٫ عناصر چوبی
برای لمس حس طبیعی در فضاهای داخلی همچون رستوران، طراحان سعی در جذب المان های بیرونی به داخل فضا دارند. بافت چوب در ایجاد این حس بسیار موثر است، بنابراین استفاده از دیوارپوش های چوبی، صندلی و مبلمان چوبی، گلدان های چوبی و حتی روشنایی هایی با پایه چوبی میتواند فضایی دلپذیر و گرم با حس طبیعت را بوجود بیاورد.

دکوراسیون داخلی رستوران مبلمان

۳٫ ترکیب مبلمان و هماهنگی آنها
هماهنگی مبلمان با دکوراسیون داخلی ، عموما در فضاهای مسکونی بسیار پر طرفدار است. پس عجیب نیست که این نگاه به فضاهای اداری و تجاری خصوصا رستوران ها کشیده شده باشد.
ترکیب درست مبلمان ها در فضا یک احساس دعوت کنندگی و خوش آمد گویی را در عابران پیاده ایجاد میکند و باعث سرک کشیدن آنها به داخل رستوران خواهد شد.انتخاب درست و هماهنگ رنگ ها باهم نیز میتواند به تقویت این حس کمک کند.

دیزاین رستوران فضای سبز

۴٫ گیاهان و فضای سبز
امروزه مشتری های رستوران ها بسیار به کیفیت و سالم بودن مواد غذایی اهمیت میدهند و این فاکتوری است که یک رستوران را از سایرین متمایز میکند. اگر بتوان منشا شبزیجات و گیاهان مورد استفاده در منو را جلو دید مشتریان قرار داد، اعتماد سازی بسیار خوبی انجام میشود. حتی در طراحی نما در فضاهای اینچنینی نیز می توان با استفاده از عناصر طبیعی جلوه بسیار زیبایی خلق کرد.
میتوان با تعریف یک فضای سبز در اطراف رستوران و با ایجاد نمایی از آن برای مشتریان، علاوه بر تامین نیاز سبزیجات رستوران از منظره آن در جهت تلطیف فضا استفاده کرد.

روند طراحی فضای کافه  رستوران ها در سالیان اخیر

در تمام این نکات گفته شده، چند مورد وجود دارد که باید در هنگام تغییرات رستوران خود در نظر داشته باشیم.
● مردم نیاز دارند تا در محیطی آرام از غذا خوردن لذت ببرند، بنابراین تمام این تغییرات و استفاده از سبک ها باید در جهت ایجاد محیطی با آرامش برای مشتریان باشد تا احساس خانه را برای آنها بوجود آورد و علاوه بر اینکه تشویق میشوند تا دفعات بیشتری از رستوران استفاده کنند، آن را به دوستان خود نیز پیشنهاد بدهند.
● مشتری های وفادار باید بتوانند سفارش راحت و آسانی داشته باشند. در کنار سفارشات تلفنی که در گذشته بسیار مرسوم بوده است، باید بخش سفارشات آنلاین را تقویت کرد و با پرداخت هزینه در زمان سفارش، میزان معطلی را به حداقل رساند. همچنین داشتن پیک تحویل غذا از ملزومات رستوران های امروزی است.

طراحی فضای سبز رستوران

مشاوره تجهیز رستوران و کافی شاپ

به دلیل تغییر ذائقه مردم و سبک زندگی دنیای مدرن، روش های طراحی رستوران ها و ارائه خدمات غذایی مرتبا در حال تغییر و به روز رسانی است. بنابراین اگر تصمیم به راه اندازی یک رستوران و یا تغییر دکوراسیون رستوران خود را داشتید، مشاوران ما در دفتر استودیو قاف، با تجربه خود در زمینه طراحی و تجهیز رستوران و کافی شاپ آماده ارائه خدمات به شما کارفرمایان محترم هستند.

منابع قسمتی از مطالب ترجمه شده:

webstaurantstore

2 دیدگاه

  • عسگری

    آوریل 10, 2020 at 12:16 ق.ظ

    هزینه طراحی رستوران و کافه مدرن به سبک عکس اصلی این نوشته چقدر هست ؟ خیلی ممنون

    پاسخ

    • قاف استودیو

      آوریل 15, 2020 at 11:39 ب.ظ

      بستگی به مساحت و پلان فضا داره .برای مشاوره لطفا با شماره های سایت تماس بگیرید

      پاسخ

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد الزامی مشخص شده است.