چوب ترموود چیست؟ - دفتر معماری استودیو قاف

مرداد ۳, ۱۳۹۹by استودیو قاف0

چوب ترموود یکی از پرکاربردترین و پر طرفدارترین انواع چوب برای ساخت و طراحی نمای ساختمان است. این چوب در طراحی و ساخت ویلا و ظاهر ساختمان و نمای چوبی ساختمان به وفور به کار برده می شود. چوب ترموود محصول یک فرایند اصلاح گرما با تهویه بخار و گرمای زیاد است. این فرایندی است که با در نظر گرفتن برخی متغیرها از جمله گونه های چوب ، عرض و رطوبت اولیه  بین ۴۸ تا ۹۶ ساعت طول می کشد. چوب ترمودر در طراحی نمای مراکشی و طراحی نمای ترکیبی و همچنین در طراحی روف گاردن و محوطه سازی ویلا استفاده فراوانی دارد.

فرآیند تولید

فرآیند تولید چوب ترموود را می توان به ۳ قسمت تقسیم کرد. خشک کردن با درجه حرارت بالا ، عملیات حرارتی و خنک کردن. به لطف فرآیند ترموود ، بیشترین خصوصیات منفی بودن چوب به حداقل می رسد از بین می رود. Thermowood توسط  گرما با چوب نرم اسکاندیناوی در دمای بین ۱۸۰ تا ۲۳۰ درجه در کوره های مخصوص در طی مدت زمان ۹۶ ساعت ایجاد می شود. بخار به عنوان یک گاز محافظ استفاده می شود و به جلوگیری از شکسته شدن چوب و آسیب رساندن آنها در طول درمان کمک می کند

ساخت نمای ویلای چوبی

در نتیجه درجه حرارت بالا که روی چوب اعمال می شود ، موادی داخل چوب که چرخه عمر آن را کاهش می دهند (گلوکز ، اسید سیتریک ، رزین و غیره) برطرف شده و متلاشی می شوند. این فرآیند باعث می شود که خصوصیات ساختمانی چوب بهتر شود ، دوام بیشتری پیدا کند و رنگی عالی را به چوب ببخشد.در نتیجه کاهش رطوبت  و رطوبت نسبی برداشته شده چوب ترموود پایدار می شود.این چوب کابرد زیادی در طراحی نمای مدرن و معماری ساختمان های جدید و ترکیبی دارد.

نمای چوب ترموود

کیفیت چوبی که برای فرآیند ترموود مورد استفاده قرار می گیرد بسیار مهم است. چوبی که در طی مراحل اصلاح حرارتی  استفاده می شود از زمان بیرون آمدن از جنگل کنترل می شود. مناسب بودن گره ها ، ساختار الیاف ، سن درخت ، رطوبت چوب با کیفیت ارتباط مستقیم دارد.به عنوان یک اصل ، فرآیند عملیات حرارتی روی کلیه گونه های چوبی انجام می شود. گونه های چوبی که در در مراحل اصلاح حرارتی و برای ترموود شدن موذد استفاده قرار می گیرد به شرح زیر است: خاکستر ، بلوط ، کاج / صنوبر ، راش و ایروکو.

نمای ویلا چوبی

خصوصیات چوب ترموود

نقطه ضعف اصلی ترموود این است که در اثر دمای زیاد ، استحکام چوب کاهش می یابد. بطور کلی مقاومت خمش با کاهش بیشتر در دماهای بالاتر تا ۳۰٪ کاهش می یابد.

مزیت اصلی این است که چوب نرم می تواند برای برنامه هایی که نیاز به دوام بالایی دارند ، استفاده شود. ان عمل از نظر حفظ محیط زیست حایز اهمیت است

مقاومت بیولوژیکی در برابر برخی (نه همه) میکروارگانیسم ها و حشرات بهبود می یابد. کوچک شدن و تورم تا ۵۰-۹۰٪ کاهش می یابد.

ساخت نمای بیرونی با چوب

 

منابع: timbercladdingsolutions

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد الزامی مشخص شده است.