ساخت ویلا- محاسبه دقیق هزینه

شهریور ۲۱, ۱۴۰۰by استودیو قاف2

ساخت ویلا و اقامتگاههایی برای استراحت و فراغت همزمان با فراگیر تر شدن زندگی مدرن شهری امروزه مورد توجه افراد فراوانی قرار گرفته است. سوالات فراوانی پیرامون موضوع اجرا و ساخت ویلا وجود دارد. هزینه ساخت ویلا و مراحل اجرایی از مهمترین این سوالات می باشند. ما در تیم معماری و ساختمانی استودیو قاف در این مطلب به بررسی تفصیلی ساخت ویلا ، مراحل و هزینه های اجرای یک بنای ویلایی از صفر تا ۱۰۰ خواهیم پرداخت. همچنین سعی میکنیم برآوردی واقع بینانه از برخی هزینه های ساخت ویلا بر اساس قیمت متریال و هزینه های روز ارایه کنیم.

برای مشاوره رایگان و تخصصی هزینه و مراحل ساخت ویلا با استودیو قاف تماس حاصل فرمایید 

در دنیای امروز با توجه به تنوع نیازها، سلیقه ها و سرمایه های اولیه انسان با انواع آپارتمان، مجتمع مسکونی، ویلاها و انواع خانه های چند طبقه مواجه هستیم که البته با توجه به تنوع ساخت ویلا و جذابیت ظاهری این واحد‌ مسکونی در اغلب مواقع افراد تمایل دارند با سرمایه گذاری بیشتر، از چنین واحد‌های مسکونی برای استراحت، تفریح و حتی محل زندگی خود استفاده کنند؛ اما با توجه به نوع انواع ویلا و تنوع در بخش معماری این واحد‌های مسکونی، همواره نگرانی هایی در خصوص هزینه های ساخت ویلا و قیمت نهایی خرید آن برای افراد وجود دارد.

سفارش طراحی ویلا

ساخت ویلا مانند هر نوع واحد مسکونی طبق قوانین، استانداردها و اصول مهم معماری انجام می شود و مراحل ساخت و ساز متفاوتی دارد.  با توجه به عوامل مختلفی مثل محیط جغرافیایی، مساحت، مصالح مورد استفاده، مجوزهای ساخت و حقوق معمار و پیمانکاران هزینه های ساخت می تواند در هر شرایط و موقعیتی متفاوت باشد.

 

هزینه و مراحل ساخت ویلا

هزینه تقریبی ساخت ویلا بر اساس هر متر مربع در ماه بهمن ۱۴۰۱ :  7.5 تا ۱۳ میلیون تومان

مشاوره و محاسبه دقیق قیمت ساخت ویلا: ۰۹۱۲۳۷۳۰۷۶۵

در بررسی هزینه ساخت ویلا نیز لازم است شرایط مختلف و عوامل تاثیر گذار در هزینه ها را بررسی نمود و سپس در خصوص هزینه های نهایی تصمیم گیری کرد. با این حال امروز در این مقاله سعی داریم نحوه محاسبه هزینه نهایی یا عوامل تاثیرگذار بر هزینه ساخت ویلا را بررسی کنیم. بدین ترتیب اگر تمایل به ساخت انواع ویلا در محیط های مختلف را دارید، باید بدانید که آشنایی با عوامل تاثیرگذار در هزینه های ساخت تا حدی می تواند در روند ساخت و حتی کاهش هزینه ها به شما کمک کند، پس اگر تمایل به شناخت این عوامل دارید، حتما در ادامه مقاله با ما همراه شوید.

فارغ از اینکه تصمیم داشته باشید خودتان اقدام به ساخت و ساز کنید یا از طریق مدیریت پیمان و یا روشهایی مانند مشارکت در ساخت مراحل اجرایی ویلای خود را به یک تیم متخصص مانند دفتر معماری استودیو قاف بسپارید باید به عوامل تاثیر گذار در هزینه ها توجه کرد. برخی از مهمترین هزینه های در محاسبه قیمت تمام شده ساخت و ساز از قرار زیر است.

ساخت ویلا

عوامل تاثیرگذار در هزینه ساخت

در برآورد مراحل و هزینه ساخت ویلا و حتی قیمت نهایی آن در زمان خرید، معمولا عوامل مختلفی دخالت دارند. بهترین راه حل برای آنکه بتوانید در این زمینه تصمیم گیری درستی داشته باشید، این است که با مشاورین و متخصصین حوزه معماری و ساخت و ساز در خصوص چگونگی روند ساخت و هزینه های لازم برای انجام پروژه ها مشورت کرده و با راهنمایی های آن ها در زمینه ساخت ویلا اقدام کنید تا علاوه بر برآورد دقیق هزینه های ساخت، در کاهش هزینه ها نیز موثر واقع شده و همواره برنامه ریزی دقیق و کاربردی در زمینه ساخت داشته باشید.
با این حال یک راه حل دیگر نیز برای شما وجود دارد، اینکه شما می توانید در این زمینه تحقیق کرده و عوامل موثر در هزینه ساخت ویلا را بر اساس معماری های انجام شده بررسی کنید؛ اما توجه داشته باشید که هزینه ها می توانند در زمان های مختلف متفاوت باشند، یعنی هزینه ویلا در سال ۱۳۹۹ قطعا با هزینه ساخت آن در سال ۱۴۰۰ یا ۱۴۰۱  بسیار متفاوت است/ چرا که تعرفه ها و شرایط اقتصادی مانند هزینه های خرید مصالح از جمله میلگرد، سیمان و … و همچنین دستمزد پیمانکاران در هر سال تغییر می کنند. برخی از خدمات مانند طراحی ویلا و پلان ها به علت خدماتی بودن ممکن است خیلی افزایش نداشته باشد، ولی هزینه خرید مصالح ساختمانی مانند بلوک سیمانی و میلگرد و … ممکن است افزایش زیادی در طی چند ماه داشته باشد.

هزینه ساخت ویلا
بنابراین پیش از هر چیز حتما با مشاورین و متخصصین با تجربه معماری مشورت کنید تا آن ها با اطلاعات دقیقی شما را در ساخت انواع ویلاها راهنمایی نمایند؛ اما با این حال شاید بتوان براساس تجربیات پیشین از جمله عوامل موثر در هزینه ساخت ویلا را در دسته بندی های زیر توضیح داد:
خرید زمین:
اولین گام در برآورد هزینه ها، موضوع خرید زمین برای ساخت ویلا است که بسته به مساحت، موقعیت جغرافیایی، تعرفه های زمانی قیمت زمین و نوع زمین از نظر اینکه زمین بایر خریداری کرده اید یا یک خانه فرسوده، می تواند با قیمت های متفاوتی محاسبه شود.

نمونه محاسبه هزینه ساخت ویلا

مصالح مصرفی:
در ساخت هر واحد مسکونی از انواع مصالح ساختمانی، تجهیزات مکانیکی، تجهیزات برقی، تجهیزات هوشمند سازی و … استفاده می شود که تمامی این تجهیزات بسته به انتخاب و سرمایه فرد است، یعنی شما می توانید از هر نوع مواد و مصالحی استفاده کنید. اما توجه داشته باشید برای کیفیت و تقویت استحکام سازه همواره بهتر است از بهترین مواد استفاده کنید و این یعنی هزینه بیشتری باید بپردازید که البته این موضوع کاملا اختیاری است و به شرایط و انتخاب شما بستگی دارد. داشتن یک لیستوفر می تواند شما را به خوبی برای تهیه مصالح و میلگرد راهنمایی کند.

مصالح مقدار مصرفیبه ازاینوع سازه
سیمان 4-5 پاکتهر متر مربعبتنی
سیمان3-4 پاکتهر متر مربعفلزی
میلگرد فونداسیون10-12 کیلوگرمهر متر مربعبتنی
میلگرد ستون ها12-14 کیلوگرمهر متر مربعبتنی
میلگرد تیرها20-24 کیلوگرمهر متر مربعبتنی
آرماتور حرارتی سقف2.5-3 کیلوگرمهر متر مربعبتنی
بتن1 متر مکعبهر 8 متر مربعبتنی
بلوک سیمانی 40 سانتی دیوار13 عددهر متر مربعبتنی - فلزی

مصالح مصرفی نقش به سزایی در هزینه تمام شده ویلا دارد. در زیر به چند نمونه جهت راهنمایی برای نحوه محاسبه هزینه ساخت ویلا اشاره میکنیم:

توجه: تمام تخمین های زیر به قیمت روز بهمن  ماه ۱۴۰۱ محاسبه شده است

هزینه بلوک و دیوارها:

هزینه دیوار چینی با بلوک

ابعاد بلوک سیمانی استاندارد ۲۰ در ۴۰  در ۲۰ سانتی متر می باشد. به طور متوسط هر متر مربع دیوارچینی فضاهای بیرونی ویلا حدود ۱۳ عدد بلوک سیمانی مصرف دارد. قیمت بلوک حدود ۴۵۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان می باشد. برای مثال اگر شما یک زمین ویلایی ۱۰۰۰ متری دارید برای دیوارچینی دور برای یک دیوار با ارتفاع ۳ متر شما حدود ۴۲۰ متر مربع بلوک چینی انجام دهید :

هزینه های ساخت ویلا

محیط زمین140 متر( زمین 50 در 30 مستطیلی)
ارتفاع دیوار3 متر
مساحت دیوارچینی140*3420 متر مربع
مقدار بلوک مصرفی5460 عدد
قیمت بلوک ها5460 * 4100 ( هزینه تقریبی هر بلوک ) 22،386،000 تومان

البته به این هزینه ها باید هزینه کارگر دیوارچین هم اضافه کرد. بسیاری اوقات پیمانکاران به شما پیشنهاد تیغه کشی به صورت کنتراتی را می دهند. قیمت پیشنهادی پیمانکاران بین متری ۲۵۰۰۰ تا ۳۵۰۰۰ تومان متفاوت است. در این جور مواقع شما باید هزینه کارگر را محاسبه کنید  و ببینید کدام روش برای شما مفید تر است.

نحوه محاسبه هزینه کنترات دیوارکشی ویلا

۴۲۰ متر ( سطح دیوار ) * ۲۸۰۰۰ ( میانگین قیمت کنترات دیوارکشی ) = ۱۱،۷۶۰،۰۰۰ تومان

هزینه های آرماتوربندی:

آرماتور بندی یکی از اصلی ترین مراحل ساخت هر نوع سازه مسکونی از جمله ویلا می باشد. هزینه آرماتوربندی شامل ۲ قسمت اجرت آرماتور بند و مصالح مورد نیاز برای آرماتوربندی می باشد. مصالح مورد نیاز آرماتوربندی از قرار زیر است:

محاسبه میلگرد

میلکرد یکی از اصلی ترین مصالح برای سازه ویلا و آرماتور بندی می باشد. همچنین در صورتی که قسمتهایی از سقف به صورت دال اجرا شود بمیلگرد اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد. مقدار میلگرد بر اساس محاسبه مهندس سازه محاسبه و قیمت میلگرد بر اساس نوع میلگرد و کارخانه قابل استعلام از فروشندگان بازاری و اینترنتی آهن الات می باشد. برای مثال می توان گفت برای یک سازه دو طبقه به مساحت کلی حدود ۴۰۰ متر مربع حدود ۱۲ تن میلگرد ۱۶ و ۴ تن میلگرد ۱۰ برای اتصالات و خاموت ها مورد نیاز است.  به قیمت روز این میلگرد ها با هزینه حمل حدود ۴۳۰ میلیون تومان هزینه خواهد داشت.

هزینه بتن ریزی

برای هر متر مربع بنا حدود ۰٫۴ متر بتن مورد نیاز است. قیمت بتن بسته به گرید و کارخانه تولید کننده بین متری ۸۰۰۰۰۰ تومان تا ۱ میلیون تومان می باشد. با این محاسبه برای بنای مثال ۴۰۰ متری با فونداسیون حدود ۱۶۰ متر بتن مورد نیاز است که حدود ۱۵۰ میلیون تومان هزینه خواهد داشت. در مرحله بتن ریزی ویلا عمدتا از بتن مسلح آماده با عیار ۳۰۰ یا ۴۰۰ استفاده می شود.

تیرچه بلوک

مقدار و نوع تیرچه بلوک ها بسته به اینکه از تیرچه بلوک کرومیت با ترچه بلوک پاشنه سیمانی استفاده شود با مشورت مهندس سازه و آرماتور بند محاسبه میشود. توجه داشته باشید که هرچه ستون ها بیشتر باشد شما به تیرچه های کمتر و در نتیجه سازه سبک تری نیاز خواهید داشت و بالعکس.

خرید یونولیت سقف یا فوم سقفی:

پنل های یونولیتی یکی از رایج ترین انواع مصالخ برای قرار گرفتن بین تیرچه ها می باشد. قیمت پنل های فوم سقفی قابل استعلام از کارخانه های فوم می باشد. عمدتا در صورتی که از تیرچه پاشنه بتنی استفاده میکنید باید از یونولیت های ابعاد ۲۰۰ در ۵۰ در ۲۵ سانتی متر و در صورت استفاده از تیرچه کرومیت باید از یونولیت ابعاد ۱۰۰ در ۶۰ در ۲۵ استفاده کرد.

هزینه آرماتوربندی

اجرت آرماتوربندی ویلا

برای اجرای آرماتوربندی و اسکلت ساختمان شما نیاز به یک مجری اسکلت و آرماتوربند حرفه ای دارید. عمدتا برای طراحی ویلاها از سازه اسکلت بتنی استفاده می شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر می توایند مطلب تفاوت اسکلت بتنی و فلزی را مطالعه بفرمایید. به طور معمول اجرای آرماتوربندی به صورت متری و کنتراتی محاسبه می شود. در این روش هزینه های قیچی و تجهیزات برش و خم کردن میلگرد و کارگران آرماتوربند به عهده خود آرماتوربندی می باشد. به صورت عرفی گاها کارفرما در برخی هزینه ها مانند هزینه نهار تیم آرماتوربندی در زمان بتن ریزی و بلوگ گذاری مشارکت می نماید. هزینه اجرت آرماتور بند به طور میانگین از قرار زیر است:

  • هر متر مربع آرماتوربندی تا ارتفاع سقف ۳ متر: بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار تومان
  • هزینه سقف بالای ۳ متر : حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد به هزینه فوم اضافه میشود. ( هزینه داربست و جرثقیل در این حالت به عهده آرماتوربند است)

کفراژ بندی:

به داربست زیر بتن اصطلاحا کفراژ گفته می شود. هزینه داربست روی نما به صورت متر مربع است ، ولی داربست زیر بتن یا کفراژ به متر مکعب محاسبه می گردد. قیمت شهریور ماه ۱۴۰۱ هر متر مکعب کفراژ بندی داربست زیر سقف بین ۲۰۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ تومان هزینه دارد. توجه داشته باشید برای طراحی ویلا و لاکچری که سقف های بلند دارد هزینه کفراژ بندی ممکن است رقم بالایی باشد و امکان چانه زدن برای تخفیف نیز وجود دارد.

مصالح و هزینه های غیر سازه ای

در ساخت ویلا مصالح فراوانی به کار می رود. بسته به پلان معماری ، نقشه های سازه و تاسیسات ممکن است از انواع سنگ ها ، نمای شیشه ای ، سرامیک ، آجر ، بتن اکسپوز و .. برای نمای های داخلی و بیرونی استفاده شود. همچنین هزینه های نقاشی، گچکاری ، کلید پریز ها ، شیرآلات ، لوله کشی و کانال کشی ها، موتورخانه ، محوطه سازی ویلا و … نیز بسته به سبک طراحی و ساخت می تواند بسیار متفاوت باشد. چنانچه مایل به برآورد دقیق تری از ریز هزینه های ساخت ویلا هستید می توایند با مشاورین استودیو قاف مشاوره حرفه ای داشته باشید.

 

تاثیر جغرافیا و مساحت در ساخت ویلا

 مراحل ساخت ویلا:

مراحل ساخت شامل بخش های مختلفی است که از طراحی و نقشه کشی ساختمان آغاز می شود و تا مراحل دیزاین داخلی ادامه می یابد. بنابراین بیشترین هزینه های  ویلا مربوط به مراحل ساخت و ساز آن است که شامل بخش های مختلف اخذ مجوز ساخت، دریافت مشاوره از معمار و پیمانکاران، نقشه کشی ها شامل پلان معماری ، سازه و تاسیسات و فاز ۲ معماری ، سفت کاری، نازک کاری، تاسیسات برقی، تاسیسات مکانیکی، هوشمند سازی و دیزاین داخلی و خارجی ساختمان می شود. بدین ترتیب بهتر است تمامی هزینه های این مرحله را به تفکیک بخش های آن محاسبه کنید.

قیمت ساخت ویلا

 دسته بندی ویلا بر اساس کیفیت ساخت:

یکی دیگر از عواملی که می تواند در هزینه ها موثر واقع شود، دسته بندی هایی است که معماران در ساخت ویلا دارند، آن ها معمولا ویلا را بر اساس کیفیت ساخت و یا نوع واحدها از نظر شخصی، نیمه شخصی، خانوادگی، تفریحی و … به انواع مختلفی دسته بندی می کنند که هر یک از آن ها می تواند با کیفیت های مختلفی ساخته شده و استحکام سازه ای متفاوتی داشته باشد و بی شک استحکام سازه در قیمت نهایی ساخت ویلا تاثیر مستقیمی دارد.

به طور کلی هزینه ساخت ویلا طیف های گسترده ای را در بر می گیرد که همواره به انتخاب فرد بستگی دارد. یعنی در این زمینه با اصطلاح معروف ” هر چقدر پول بدی، همونقدر آش می خوری!” مواجه هستیم. اگر شما به یک ویلای لوکس، مجهز و بسیار پیشرفته فکر و مواردی مانند طراحی محوطه ویلا به شکل حرفه ای یا طراحی روف گاردن فکر می کنید، حتما باید از مصالح مرغوب و تجهیزات پیشرفته استفاده کرده و از طراحان و معماران حرفه ای نیز کمک بگیرید تا بهترین ساختمان را داشته باشید و قطعا تمامی این موارد می تواند هزینه های شما را افزایش دهد. اما در عین حال نیز امکانات کمتر، مصالح درجه ۲ و تجهیزات ساده تر می تواند هزینه های کمتری را برای شما داشته باشد.

بنابراین در محاسبه قیمت و هزینه های ساخت ویلا و قیمت نهایی آن همه چیز به سلیقه، نظر و انتخاب شما بستگی دارد؛ اما فراموش نکنید که تمامی این موارد در کیفیت ساخت ویلا نیز اثر گذاشته و می تواند سازه مستحکم تر یا در عین حال متزلزلی را برای شما به همراه داشته باشد، پس برای داشتن یک انتخاب ایده آل همواره بهتر است تمامی جوانب کار را بسنجید و در پایان با راهنمایی مشاورین و معماران متخصص بر اساس شرایط مالی، سلیقه و انتخاب های دلخواه خود تصمیم بگیرید.

تیم طراحی و ساخت ویلای استودیو قاف دارای پروژه ها ساخت و طراحی ویلا در رویان ، مازندران ، کردان ، دماوند، گسلان و سایر نقاط کشور می باشد. برای مشاوره و محاسبه دقیق هزینه ساخت ویلا و مجتمع ویلایی با شماره های تماس دفتر معماری استودیو قاف تماس حاصل فرمایید. 

2 دیدگاه

  • اقدسی

    آوریل 6, 2022 at 4:54 ب.ظ

    با سلام

    مایل به طراحی و ساخت مجتمع ویلایی شامل ۶ ویلای تیپ در شمال اطراف رویان هستم. ممنون میشم بفرمایید چطور می تونم از خدمات دفتر معماری شما استفاده کنم

    پاسخ

    • قاف استودیو

      آوریل 6, 2022 at 4:55 ب.ظ

      با سلام. لطفا برای مشاوره دقیق در زمینه طراحی و ساخت ویلا با شماره های درج شده در وبسایت تماس بگیرید. با تشکر از توجه شما

      پاسخ

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد الزامی مشخص شده است.